28 set 2020

Anar al contingut

Anàlisi

Alibaba s'ha avançat aquest any

Josep-Francesc Valls

Alibaba, el gegant xinès de l'e-commerce, acaba de celebrar el Dia del Solter (11/11) i l'ha tancat amb un macro festival musical amb els més famosos de l'Àsia. És un esdeveniment comercial molt recent. Fun­ciona des del 201. Llavors hi van participar únicament 27 firmes; aquest any, 100.000 comerços. Doncs bé, durant aquest dijous de novembre, el portal va facturar més de 16.000 milions d'euros. A l'Àsia s'han inventat aquest dia, una mena d'«anem a vestir el noi». Als EUA, als anys 60, era qüestió de treure's de sobre el que sobrava de la temporada i vendre-ho a preu de saldo. A Espanya, havíem disfrutat sempre de les rebaixes del gener i del juliol, amb les senyores fent cua des de la matinada per entrar les primeres a les botigues i sortir als telediaris. Ara els Black Friday, que s'enganxen amb els Ciber Monday. El 2015 van mostrar un abans i un després i han arribat per protagonitzar el gran salt a la compra on line. Les previsions per a aquest any apunten a un creixement superior al de l'any passat, que vol dir que podria significar una facturació d'uns 1.500 milions d'euros, gens malament per a un país que va lent en l'e-commerce.

Presencial o virtual acaba sent el mateix. Per una via o altra, es tracta d'avançar i ampliar les compres de Nadal, el període més consumista de l'any, a base d'incitar-los oferint descomptes, cupons, ofertes, rebaixes o xollos com a ganxo. Tant els períodes d'alt com de baix consum disposen de productes barats. Una visita a les webs descobreix les ofertes de les grans companyies aquest any. Amazon, Zalanto, El Corte Inglés, Media Markt, Blocdechollos, Nike, FNAC..., veteranes en preus dinàmics, estan preparades. Fins i tot hem vist moviments d'Apple, Tous, Toys 'R' Us, que, malgrat el seu bon posicionament de marca, no s'esquincen les vestidures per oferir preus a rebentar.

El procés és senzill per a les empreses. El primer moviment es produeix a partir de les Big Data de les companyies analitzant l'escenari àvid de compres d'una part de la població. Després ve la selecció de les millors ofertes, les més adquirides els últims temps, a les quals s'afegeixen els productes més innovadors; gràcies al volum i a la corba d'experiència, es redueixen els preus mantenint pràcticament el mateix marge. L'últim moviment consisteix a presentar-les al públic a través de les webs i anar actualitzant la informació a mesura que es reposa gènere i es reciclen notícies. La reacció del públic es concentra en les allaus de les 8.15 hores a les onze del matí, amb un pic a les nou del vespre.

Presència a internet

Al nostre país preocupa molt la baixíssima participació del comerç de proximitat en aquests esdeveniments promocionals. Protagonitzen les rebaixes convencionals, que estan passant a ser un esdeveniment menor, i en canvi dubten a fer el salt a l'e-commerce. No es tracta d'una opció. És indispensable estar a internet. Els clients no tenen en compte les ofertes que no apareixen a les seves pàgines.