opinió

Bellvitge 1989, Sant Cosme 2016

El metro també connecta ciutats, barris i persones

3
Es llegeix en minuts

La inauguració del tram sud de la línia 9 és una fantàstica i extraordinària notícia per la seva gran dimensió, pel seu endarreriment (la previsió inicial se situava el 2008) i pels avantatges que comporta.

En les darreres setmanes hem pogut sentir opinions diverses posant en valor la nova línia al connectar l’aeroport amb la Fira, la plaça Catalunya o amb el polígon Mas Blau. Accents en els tres casos relacionats amb el desenvolupament econòmic de Barcelona i el seu entorn. També, associades a aquestes qüestions, hem llegit crítiques a un traçat excessivament enrevessat per alguns i poc directe entre l’Aeroport i el centre de Barcelona.

Sense desmerèixer ni un gram la importància en la transcendència de la nova infraestructura en el vessant econòmic i turístic voldria destacar en positiu l’obvietat, massa invisible malgrat tot, de la millora de la comunicació entre barris, ciutats i la ciutadania, particularment la del Prat i l’Hospitalet i la de determinats barris històricament segregats com Sant Cosme.

Recordo quan l’octubre de 1989 va arribar la línia 1 del metro a Bellvitge. Hi ha un abans i un després en la història d’aquest barri de l’Hospitalet. Bellvitge estava urbanísticament aïllat de la resta de la ciutat, separat per una zona industrial, per vies de trens i ferrocarrils sense soterrar i autovies amb un trànsit rodat extraordinari. L’arribada del metro va permetre la seva connexió amb la resta de l’Hospitalet però també la comunicació amb Barcelona. La vida quotidiana dels veïns de Bellvitge va canviar i sobretot aquesta infraestructura va acabar d’ esponjar un barri que havia estat històricament estigmatitzat i que als anys setanta era sinònim de marginació. Trepitjar Bellvitge , anar al 'mercadillo de los viernes', a la seva festa major al setembre, a l’Escola Joan XXIII o al Club Infantil Juvenil Bellvitge, va començar a ser normal i més fàcil per als ciutadans de  la resta de l’Hospitalet i de Barcelona. També acostar-se a l’Hospital de Bellvitge.

Però va passar una altra cosa tant o més important. La comunicació també va començar a funcionar en sentit invers. Sortir de Bellvitge va ser molt més fàcil. La vida quotidiana de grans i joves va canviar i l’accés a la resta de l’Hospitalet va acabar de travar la convivènciaamb els altres barris i l’accés fàcil a la gran ciutat veïna va donar moltes oportunitats noves als veïns de Bellvitge. El barri es va oxigenar i la vida va millorar. Després vindrien noves actuacionsque han fet de Bellvitge un lloc desitjable per viure per a molts.

Ara la línia 9 arriba a Sant Cosme. Es tracta de la cirereta d’una estratègia compartida per entitats i administracions per cosir el barri amb la resta del Prat i connectar-lo també amb les ciutats veïnes, amb l’Hospitalet i Barcelona, però també amb les ciutats del litoral sud a partir de l’enllaç amb l’estació central del Prat.

Serà més fàcil anar al 'mercadillo de los jueves', als jutjats del Prat, a la policia local, als mossos, acostar-se al Centre Cívic del Delta, al Esplai GISC o a l'Alberg de Centre Esplai de la Fundació Catalana de l’Esplai. Els comerços i establiments de Sant Cosme tindran més vida. També milloraran les possibilitats de participar d’esdeveniments lúdics i culturals com el Pessebre Vivent per Nadal, el Festival Esperanzah a la tardor o la Festa Esplai de Fundesplai al Parc Nou el mes de maig.

I també com a Bellvitge fa poc més de vint-i-cinc anys, el metro facilitarà que els veïns de Sant Cosme puguin comunicar-se i interaccionar més amb la resta de ciutadans del Prat, anar a la biblioteca del Cèntric, a una actuació musical a l'Artesà, a fer esport al Sagnier, arribarmés ràpidament a Barcelona i a anar i tornar al barri sense tantes dificultats.La nova línia 9 farà que la seva vida millori i que els seus veïns tinguin més oportunitats, especialment els més joves, en un barri on era difícil arribar-hi, però també sortir-hi.

Notícies relacionades

Per tot això, també i sobretot,té sentit que el metro faci un recorregut amb aturades als barris de l’Hospitalet i del Prat. Per cohesionar les ciutats i la vida comunitària, per connectar barris isolats, per donar més oportunitats i millorar la vida de les persones.

Fa deu anys vam decidir ubicar la seu de Fundesplai al barri de Sant Cosme del Prat i contribuir a donar centralitat a una realitat perifèrica. Ara la línia 9 ens ajudarà a fer-ho possiblei a proporcionar normalitat a un barri que en el seu dia va estar també associat a la marginalitat.

Temes:

Metro