IDEES

La distància del periodista

La pel·lícula 'Spotlight' reconstrueix les investigacions del 'Boston Globe' per descobrir abusos sexuals de sacerdots a nens

1
Es llegeix en minuts

o és fàcil que la informació es transformi en dramatúrgia. Tal és l’èxit decisiu de la pel·lícula Spotlight, dirigida per Thomas McCarthy, que reconstrueix les investigacions del Boston Globe per descobrir els abusos sexuals de prop de 90 sacerdots catòlics que van afectar més de mil nens. Durant anys, la jerarquia eclesiàstica i els poders fàctics de Boston havien aconseguit silenciar els fets.

    El llegendari Marty Baron, que actualment dirigeix el Washington Post, es va fer càrrec del Globe a finals dels anys 90. Cèlebre per la seva incapacitat de relació social i la seva habilitat per desxifrar la societat, aquest home de paradoxes va descobrir que no s’havia fet cap seguiment d’un cas d’abús sexual. Baron pertany a la comunitat jueva i havia treballat a Miami i Nova York: era un outsider. Això li va brindar una innovadora perspectiva per entendre un assumpte que els seus col·legues havien passat per alt, no per falta de dades, sinó per excessiva proximitat al tema.

    La tensió de la trama prové de la dificultat per exercir el periodisme sense prejudicis. Baron assigna la investigació a Walter Robby Robinson, que pertanyia al sector social que no desitjava ser criticat. Responsable de l’equip que publica reportatges especials a la secció Spotlight (reflector), Robinson va néixer a Boston, en el si d’una família de classe mitjana alta, mai va marxar d’allà i va estudiar en una escola catòlica, just davant de les oficines del diari. ¿És possible obrir els ulls davant l’horror més pròxim? Les claus de Robinson són a la vorera de davant, és a dir, a la seva escola: la seva pròpia infància.

Notícies relacionades

    Uns anys abans la notícia havia arribat a les seves mans però llavors no va saber entendre-la. La pel·lícula indaga un enigma extern (els delictes dels sacerdots i el seu encobriment) i també un d’intern (el que el periodista no va veure al seu dia).

    Sense recórrer a les típiques subtrames de Hollywood per «humanitzar els personatges» (el previsible afer entre els protagonistes o el conflicte familiar que justifica les accions), Spotlight s’ocupa de la peculiar aventura d’obtenir dades i entrega una lliçó moral: el periodisme depèn d’acostar-se als fets, sempre que no se’n formi part.