3
Es llegeix en minuts

Les dades dels dos primers mesos del 2014 sobre el turisme estranger a Espanya mantenen la tendència dels últims tres anys i són sobretot molt positives a les illes Canàries. Si a això hi afegim tant els resultats oferts fa una setmana per l'Associació Corporativa d'Agències de Viatges Especialitzades (Acave), amb creixements de les reserves del 20% respecte de l'any anterior, com els que es van saber durant la celebració la setmana passada del Saló Internacional del Turisme de Catalunya (SITC)) de la Fira de Barcelona sobre el mercat interior, hem de pensar que aquesta Setmana Santa serà una santa setmana per al turisme.

La indústria turística espanyola ha seguit un camí diferent de la resta dels sectors durant la crisi econòmica. Diríem que ha estat anticíclica i el període de recuperació serà més ràpid si es compleixen les bones expectatives actuals. Hi ha el consens que la crisi, per posar-li data de naixement, apareix durant el quart trimestre de l'any 2008, arran de la caiguda de Lehman Brothers. En el sector turístic espanyol l'esmentada crisi no va aparèixer fins a principis del 2012. S'havia mantingut amb bons resultats econòmics al llarg dels tres primers anys i fins i tot donava increments de llocs de treball fins al 2011, malgrat que no es reflectien en les estadístiques perquè es tractava de llocs de treball temporal i en molts casos submergit. Així ho demostren els estudis de la CECA sobre els anys 2010 i 2011.

Aquesta Setmana Santa planteja bones perspectives en el segment del turisme de neu, ja que fins fa deu dies han caigut nevades sobre gairebé totes les zones muntanyoses amb oferta d'esquí (Pirineus, Navacerrada, Picos de Europa) i per tant es mantindran obertes la major part de les pistes i amb una bona ocupació. Ha estat una bona temporada d'hivern. Però a més a més aquest any, finalment, el sector en general ha iniciat campanyes de promoció d'aquestes destinacions per ser utilitzades també en les altres estacions de l'any. El turisme austríac, que té més fiabilitat que la nostra oferta en el sector de la neu, obté des de fa anys el 70% dels seus ingressos en estacions fora de l'època hivernal: primavera, tardor i estiu.

Les noves promocions desenvolupades intensament aquest any per empresaris privats i el sector públic crec que poden donar bon resultat la primavera que ve i l'estiu per potenciar el turisme d'interior, que és del que estem més necessitats en aquest moment. Tot això serà possible si es produeix una recuperació econòmica.

Notícies relacionades

Enmig del panorama d'aquestes bones notícies només s'entreveu un nuvolet que esperem que no es transformi en nuvolada. Determinades destinacions que tenen capacitat per competir en el mercat internacional per la seva bona relació qualitat-preu estan rebaixant tarifes aquests últims dies per aconseguir més ocupació. I això no només és una mala notícia sinó que a més a més és la pitjor manera de promocionar el turisme.

Justament això és el que està fent la ciutat de Madrid. Abaixar els preus és el pitjor servei que es pot fer a la nostra indústria turística. Si volen ser més competitius, que augmentin la qualitat dels seus serveis, que fins i tot sent bona encara tenen marge per superar-se, però tocar els preus a la baixa quan la demanda des de l'exterior està a l'alça no només és incomplir les lleis del mercat de l'oferta i la demanda, sinó que és abocar tot el sector a una guerra que sempre acaba en derrota i en catàstrofe. Esperem que se'n vagi el nuvolet i aparegui el sol del sentit comú durant aquesta Setmana Santa.