Anàlisi

3
Es llegeix en minuts

Que no és el mateix que un casament real. Fa anys que davant del boom del turisme que arriba de la Xina reivindico la importància del que ve de l'Índia. Són països molt diferents, dels quals ho ignoro gairebé tot. És, doncs, des de la ignorància que m'atreveixo a opinar. Mentre que un representa la potència econòmica mundial, l'altre representa la intel·lectual. Països llunyans i que formen part en moltes ocasions del nostre patrimoni exòtic cultural, la Xina i l'Índia són aquells països on passaven coses fantàstiques que superaven àmpliament els nostres coneixements immediats. D'altres costums, d'altres races, d'altres idiosincràsies. El somni, en definitiva, d'un món llunyà i diferent. Avui la globalització mediàtica ens els ha fet molt més propers, però no per això menys ignots. No sabem res o gairebé res d'aquests països, de la seva gent, els seus usos i costums, les seves il·lusions i els seus desenganys, però a través d'aquests enginys que es diuen noves tecnologies penetrem en les seves interioritats i creiem conèixer-ne alguna cosa.

Sí que en sé alguna cosa, i és que, amb tots els seus defectes i virtuts, un d'aquests països és una democràcia imperfecta -com ho som totes les democràcies-, i per tant amb més possibilitats d'aconseguir un desenvolupament integral basat en l'esforç. Per això he defensat sempre que, si pretenem influir en els desitjos dels ciutadans dels països emissors de turisme, l'Índia és sempre per a nosaltres un emissor més important del que ho és la Xina.

Amb un regust provincià

Però avui la reflexió és sobre el supercasament d'aquests dies a Barcelona. Un macroenllaç que uneix la família del rei de l'acer, amb interessos en tots els països del món, amb la banca financera internacional. Els contraents i el seu entorn s'han fixat en la ciutat per celebrar aquí aquest esdeveniment i utilitzar, en el bon sentit de la paraula, la nostra Barcelona per ser feliços. Però al mateix temps em deixa un cert regust provincià el fet que l'esdeveniment hagi estat rebut amb tantes felicitacions. Barcelona és una gran destinació turística, però l'acollida de l'esdeveniment a nivell mediàtic s'assembla més a la dels habitants de Villar del Río que a la que correspon a la nostra ciutat. L'èxit de Barcelona no es deu a cap casualitat, i en aquest cas em penso que l'actitud hauria d'haver estat diferent, perquè aquest èxit és el fruit de la molta feina feta i ben feta desenvolupada durant anys i no de l'aparició gairebé miraculosa d'un fet puntual.

Fa anys, quan dirigia Turisme de Barcelona, m'agradava predicar pel món, des de Tudela fins a la Patagònia, com n'era de meravellosa Barcelona. El lema era molt senzill: «No hi ha res més important en aquest món que badar per Barcelona». I ja em direu com es tradueix aquesta expressió tan nostrada a l'anglès, l'alemany, el francès, el rus, el suec o el xinès. Però els esforços de Turisme de Barcelona no han caigut en sac foradat i han anat donant fruits en diferents mercats al llarg dels anys.

Notícies relacionades

Aquest casament tindrà segurament els seus clarobscurs, però en definitiva torna a posar Barcelona en la primera línia de les destinacions importants a nivell mundial, i segurament en el mercat indi servirà com a imatge promocional de la nostra oferta turística si som capaços d'aprofitar-ho adequadament. Serà també interessant aprofundir els dies vinents en quines han estat les activitats que han envoltat la celebració de l'esdeveniment: quina mena d'espectacles han servit d'entreteniment per als convidats, quins circuits i de quina mena s'han programat... De totes aquestes dades podríem obtenir el perfil amb què ens visualitzen des de l'exterior, que segurament en moltes ocasions no és el que ens agradaria donar com a destinació turística.

Cultura i comerç és el lema amb què ens promocionem. Capacitat d'organització és el que demostrem en tots els esdeveniments que se celebren a Barcelona, des d'uns Jocs Olímpics fins a una prova esportiva per a aficionats. Si som capaços d'analitzar l'efecte d'aquest casament, trobarem pautes per corregir errors i potenciar possibilitats. Si en altres aspectes de la nostra feina fóssim capaços de ser tan cosmopolites i menys provincians, segurament lluiria millor la nostra imatge. En tot cas, benvingut sigui aquest esdeveniment per promocionar a nivell mundial la importància de Barcelona.