APUNT

'¿Qui té por de Virginia Woolf?' en un gran CD

2
Es llegeix en minuts

És normal que el llançament d'un nou disc vingui precedit d'una extensa campanya publicitària, i encara més amb la crisi de la indústria discogràfica, on cada nou producte és un miracle. El que ja no és tan normal és que la campanya adverteixi que és un «esdeveniment de primer ordre» l'aparició d'un disc amb la gravació d'una obra de teatre estrenada fa més de cinquanta anys. I aquest és el cas.

El 18 de març vinent surt a la venda un doble CD que conté la gravació íntegra de Who's afraid of Virginia Woolf?, d'Edward Albee, amb el repartiment original de la seva estrena a Broadway el 10 d'octubre de 1962, una estrena que va canviar, de cop i volta, el teatre que es feia fins llavors.

En realitat es tracta d'una reedició en CD (també en mp3) d'un LP que va aparèixer el 1963, que es va esgotar en molt poc temps i que, des d'aleshores, s'ha estat cotitzant a preus astronòmics en el mercat dels col·leccionistes.

En els anys 50 i 60 era habitual, i el costum ha arribat fins avui, que  a l'estrena d'una comèdia musical  seguís l'aparició del disc que recollia les cançons, amb l'afegit, a vegades, d'extractes d'alguna escena. Però aquesta pràctica rarament arribava al teatre de text.

Notícies relacionades

L'esdeveniment que va suposar Who's afraid of Virginia Woolf? va fer que la discogràfica Columbia Records reunís en un estudi, al cap de poques setmanes de l'estrena, el quartet d'actors protagonistes (Uta Hagen, Arthur Hill, George Grizzard i Melinda Dillon) per tal de preservar unes interpretacions i un text qualificats de magistrals des del primer moment. Gràcies a aquesta iniciativa avui podem sentir/veure/imaginar/recrear com es feia aquesta funció cinquanta anys enrere. Podem conèixer-ne el text original, sense les modificacions que el mateix Albee va introduir per a la seva publicació i posteriors produccions. I podem, sobretot, disfrutar del treball d'Uta Hagen. La seva interpretació del personatge de Martha passa per ser de les més brillants de la història del teatre.

Quan, el 1999, amb 80 anys, retirada dels escenaris i dedicada completament a la formació d'actors, Uta Hagen va accedir a recrear el personatge en una única i exclusiva funció, va rebre l'homenatge de centenars d'actors de tot el món (algun també a Espanya) que havien assistit a les seves mítiques classes. Sentir en aquests moments el disc és sentir-se alumne privilegiat, espectador privilegiat, testimoni directe d'un dels monuments de la cultura dels anys 60.