Petit observatori

Defensa del bou i la mula

1
Es llegeix en minuts

Francament, m'ha sorprès -i amb tots els respectes m'ha fet gràcia- que el Papa hagi posat en dubte que un bou i una mula compartissin l'espai ambJesús, JosepiMariaa la cova de Betlem. Certament, és tan poc raonable com pensar que aquella nit poguessin acudir a la cova una colla de pastors que es van posar en marxa -igual que els anomenats reis d'Orient- per seguir el rumb d'una estrella. I el que resulta tan bonic com incomprensible és que aquells pastors portessin al nenJesús,segons diuen les cançons descriptives, un complet repertori d'aliments. «Li porten joguines i robetes fines, i una cistella de mantega i pa». Panses i figues i nous i olives, neules, torrons i botifarres. Tortells i confitures. Formatgets, gallines i capons. Carns rostides i tots els peixos de la mar.

Psotser sí que la presència del bou i la mula a la cova no consta en els textos evangèlics, però tampoc hi consta en absolut que aJesúsli portessin matonets i neuletes, i fins i tot un gall dindi molt gros.

Ja em sembla bé que l'Església vulgui purificar alguns aspectes de la fe. Però jo pregunto: ¿és encertat desmuntar alguna iconografia o creença tradicional al voltant del Naixement, que s'han mantingut durant segles i d'una manera tan positiva. ¿És que únicament hi ha d'haver dogmes? ¿Es pot posar en dubte l'existència del bou i de la mula al portal de Betlem, amb l'argument que és un fet que no consta en alguns textos cristians bàsics? ¿Es pot deixar al marge d'una realitat

Notícies relacionades

-«no hi consta»- l'emoció religiosa i humanitzada que han despertat sempre aquestes figures en els pessebres?

L'argument delspurificadorsés que la decisió d'unes bèsties d'acompanyar el naixement deJesúsés un fet que no consta en les fonts d'informació religiosa que han estat autoritzades. Vostès perdonin, però tampoc hi consta l'existència del Vaticà. No sé si m'entenen.