La roda // JUAN-JOSÉ López Burniol
La revolució russa segons Joseph Roth
AJoseph Roth--nascut a Galítzia, a l'est de la monarquia dels Habsburg, al costat de la frontera amb l'imperi tsarista-- sempre el va atraure el país oriental. El 1920 va cobrir la guerra russo-polonesa, i, després de l'èxit dels seus reportatges sobre la França del 1925, elFrankfurter Zeitungel va enviar a informar del que passava a la Rússia del 1926, immersa en la Nova Política Econòmica.Rothva dir abans de marxar que no era procliu al "reconeixement dels dubtosos èxits de la Revolució russa", ja que, per gran que fos el seu escepticisme respecte a la democràcia burgesa, dubtava encara més "de l'estretor tendenciosa de la dictadura proletària".
Un cop a Rússia, va escriure uns reportatges que, recopilats el 1995, han estat traduïts al castellà amb el títolViaje a Rusia. Destaquen tres àmbits temàtics: la situació dels jueus a la Unió Soviètica --que descriu de forma positiva--, l'experiència apàtrida --aprofundint en la soledat dels sense pàtria-- i la crítica a la nova burgesia. Respecte a aquesta, va escriure --després del seu retorn a Alemanya-- en una conferència que no va pronunciar, que "la burgesia és immortal", ja que ni tan sols la Revolució russa l'havia pogut aniquilar i, encara pitjor, "ha creat els seus propis burgesos", enriquits per la Nova Política Econòmica. "No existeix un paio pitjor --escriu-- que el revolucionari petitburgès, l'oportunista, el burò-
crata arribista", de manera que la Revolució russa no és, en l'aspecte cultural, "ni tan sols un progrés". Aquesta Revolució --afegeix-- "no presenta cap signe del que podria ser una revolució proletària universal. És un esclat nacional específicament rus". En realitat --observa-- "la Rússia actual està més entre Àsia i Amèrica que entre Àsia i Europa". La raó radica en el fet que, entre una Europa burgesa i una Rússia reaccionària, "¿d'on prendre els fonaments espirituals per a aquest nou món? ¿Què és el que queda? ¡Amèrica! L'espiritualitat ingènua, higienicogimnàstica i racional d'Amèrica". De manera que acaba dient, al marxar de Rússia: "M'he acomiadat definitivament d'Orient". Queda clar: per al Sant Bevedor, Rússia no era Europa. ¿Ho és o no?