Entrevista AMB Miquel Valls, President de la Cambra de Comerç de Barcelona

Miquel Valls: "L'economia catalana manté la competitivitat"

3
Es llegeix en minuts
Miquel Valls: Leconomia catalana manté la competitivitat_MEDIA_1

Miquel Valls: Leconomia catalana manté la competitivitat_MEDIA_1 / RICARD CUGAT

--¿Estem en crisi?

--Al món hi ha crisi creditícia. Aquí la bombolla ha punxat i la construcció cau. Però la resta de l'economia funciona amb força normalitat.

--¿Vol tranquil.litzar?

--Les exportacions catalanes creixen i mantenim la quota mundial. La indústria, els serveis i el turisme rutllen. I la inversió en béns d'equip continua positiva.

--¿Per què aquesta forta sensació de crisi?

--Per una cosa no prevista: la manera com s'ha disparat la inflació pel petroli i els aliments. La Reserva Federal ha sigut agressiva per evitar la recessió als Estats Units i ha abaixat els tipus d'interès, però el Banc Central Europeu...

--¿Què passa amb el BCE?

--L'euro té menys història que el dòlar i el BCE ha d'acreditar que és tan seriós com ho era el Bundesbank. I el seu mandat es limita a l'estabilitat de preus.

--Sarkozy diu que l'euro fort perjudica l'exportació.

--En part. La gran incògnita és què farà el BCE si puja la inflació. ¿Augmentar els tipus?

--Ara és pessimista.

--No, la situació no és fàcil, però la competitivitat de l'economia catalana es manté i la licitació d'obra pública tira. Foment inverteix i tenim un teixit econòmic més flexible que s'adapta.

--¿Per què som flexibles?

--Perquè les pimes són més del 90% del teixit empresarial i no han perdut el temps. Des del 2002, la inversió en béns d'equip ha crescut més a Espanya que a la UE. I a Catalunya més encara, gràcies a les pimes. Per això puja la productivitat.

--Així, doncs...

--Tenim empresaris i la situació financera de les companyies és millor que els anys 90. S'ha de corregir el dèficit en infraestructures tecnològiques i aconseguir que cobreixin tot el territori. I l'Estat ha d'incentivar la innovació.

--¿Quin balanç fa dels dos anys d'Estatut?

--Al principi la clàusula d'inversions ens va crear problemes. ¿Què era una infraestructura? Solbes en feia la seva lectura i deia que complia l'Estatut. A nosaltres ens faltaven 800 milions. La negociació va ser dura i llarga, però l'acord final Solbes- Castells ha sigut molt positiu.

--¿Què passarà amb el finançament?

--L'Estat complirà l'Estatut, però, com ha passat amb aquest, costarà i s'haurà de suar. Si l'equip català aconsegueix resultats similars als d'infraestructures, estaré satisfet.

--¿Què em diu de Renfe?

--Foment compleix, Renfe, no. Sí a l'AVE i la Sagrera. Però no a Rodalies, que és essencial.

--¡La ministra!

--Té responsabilitat en Rodalies... però hi ha altres inversions parades per la Generalitat, com el tercer cinturó. Continuen marejant amb el tram Terrassa-Granollers. És sagnant.

--¿Com veu la MAT?

--La línia d'alta tensió afecta Espanya i França, i és complexa. Però Girona corre el risc de quedar-se sense electricitat.

--¿I l'aeroport?

--D'aquí a un any estarà en marxa la T-Sud i disposarem d'un aeroport de primer nivell que permetrà passar de 33 a 55 milions de passatgers a l'any. La T-Sud és vital per a la connexió internacional.

--¿I la seva gestió?

--Se n'ha de pactar la gestió compartida amb el pes determinant de Catalunya.

--Una crítica diu que mentre que els catalans ploren per Iberia, els madrilenys la compren.

--No hi estic d'acord. Madrid decideix en clau política. Aquí es fan números. Tenim cinc vols directes amb Nova York, cap és d'Iberia. No ens tracta bé.

--¿Què passarà amb la canonada d'interconnexió amb l'Ebre?

--Un pacte seriós Estat-Generalitat és irreversible i s'ha d'executar. La canonada pot portar aigua en els dos sentits i servir per transportar l'aigua de la dessalinitzadora de Cunit. Així ho hem dit la Cambra, Foment, el Cercle d'Economia i el RACC. I el Col.legi d'Enginyers.

--¿Què passa amb València?

--El corredor del Mediterrani és vital. Es necessita una autovia paral.lela a la via de peatge i una línia fèrria d'ample europeu per a mercaderies que arribi a França, i uneixi els ports de València, Sagunt, Tarragona i Barcelona per competir amb els ports del nord d'Europa.

Notícies relacionades

--¿I l'AVE?

--L'AVE València-Madrid va per Castelló i el Madrid-Barcelona, per Tarragona. I ningú ha previst unir Tarragona i Castelló. Irracional.