On Catalunya

QUÈ PODEU FER AVUI A BARCELONA

Un festival per evocar Lisboa i els seus fados

Destaquen els concerts a la Sala Barts de Carminho i Fábia Rebordão

Un festival per evocar Lisboa i els seus fados

DEBORA JACINTO / FESTIVAL DEL FADO

4
Es llegeix en minuts
Eduardo de Vicente
Eduardo de Vicente

Periodista

ver +

Portugal és un país admirat al món sencer pels seus bonics paisatges, la seva gastronomia i la seva cultura, representada sobretot pel seu estil musical més popular, el fado. Precisament avui s’inicia a Barcelona un festival de dos dies que té lloc també en 16 ciutats més del món amb la intenció de difondre i promoure la seva llengua i el seu llegat artístic. Aquesta onzena edició estarà dedicada a la seva capital, Lisboa, i inclou concerts, conferències i cine. Iniciem el viatge, ‘bem vindos’!

Entre Portugal i el Brasil

Les actuacions musicals, totes dues a la Sala Barts (20.30 h, a partir de 15 euros), s’inicien avui amb el concert de Carminho, que ha sigut reconeguda com una de les grans veus del fado i una de les artistes portugueses amb més projecció internacional. És la filla de la prestigiosa fadista Teresa Siqueira i canta des dels 12 anys. Des d’aleshores ha rebut un disc de platí pel seu primer treball, Fado, ha col·laborat amb Pablo Alborán a Perdóname i va participar en la pel·lícula Fados, de Carlos Saura. Ha editat nous àlbums, com Alma i Canto i la seva passió pel Brasil l’ha portat a col·laborar amb grans artistes d’aquest país com Milton Nascimento, Chico Buarque, Caetano Beloso i Maria Bethânia.

El seu últim elapé és Maria, referència al seu veritable nom, Maria do Carmo de Carvalho Rebelo d’Andrade, i és el més personal de la seva carrera, en el qual reuneix una dotzena de fados. Hi inclou un tema compost per ella i cantat a cappella, A tecedeira, i Se vieres, en el qual torna al fado tradicional, però també recorre al més llatí a Desengano. Els temes inclouen instruments com la viola de fado, la viola sota, el piano o la guitarra elèctrica, que interpreta ella mateixa a Estrela i el seu primer single va ser O menino e a cidade. Una cantant d’uns 30 anys que ja ha deixat de ser una gran promesa per convertir-se en una realitat.

D’‘Operación triunfo’ al món

Demà dijous serà el torn de Fábia Rebordão, una de les cantants referència del nou fado que també segueix la tradició familiar, ja que és la cosina d’una altra gran del gènere, Amália Rodrigues. I també va començar a despuntar molt jove, amb tan sols 14 anys, guanyant un concurs televisiu, Cantigues de Rua, tot i que la fama li va arribar després de participar en la segona edició de l’Operación triunfo portuguès, en què va quedar finalista gràcies a la seva gran versatilitat. I és que, malgrat que se l’ha comparat amb la seva cosina al·ludint que té la mateixa amargor a la veu, les seves influències són més àmplies i van des del soul a la bossa nova, passant per la música capverdiana, el blues i el jazz.

Ara arriba amb una imatge i energia renovades per presentar el seu recent Eu sou, el seu disc més ambiciós integrat per 24 cançons, en el qual també es converteix en compositora en nou temes i intenta convertir aquest estil en més actual unint la clàssica guitarra portuguesa i la tradició a la sonoritat electrònica. Part d’aquest treball està dedicat a l’esmentada Amália Rodrigues i versiona alguns dels temes que va interpretar com ara Barco negro, Vou vou dar de beber à dor i Estranha forma de vida. El seu primer senzill va ser el que obre aquest doble àlbum, Rumo ao sul, i, en el mateix, també ha musicat el poema Lisboa Cidade, de Maria do Rosário Bettencourt, que considera un text molt actual, per la qual cosa l’ha adaptat amb sons més contemporanis.

Cine amb Madredeus i una conferència

L’apartat cinematogràfic consisteix en la projecció gratuïta del drama musical amb aires de documental de l’alemany Wim Wenders, Lisbon Story (1994). És un viatge poètic per Lisboa en el qual el realitzador també reflexiona sobre la naturalesa del cine i sobre el valor de la imatge i el so. El protagonista, Rüdiger Vogler, és un artista sonor alemany que accedeix a l’encàrrec d’un amic cineasta que li demana que es desplaci fins allà per ajudar-lo a acabar una pel·lícula. Però no aconsegueix trobar-lo i, mentrestant, es dedica a gravar els sons de la ciutat i es creua amb personalitats com el veterà director Manoel de Oliveira o el grup Madredeus, que firma la banda sonora. Tindrà lloc a la Biblioteca Agustí Centelles (Urgell, 145), aquesta tarda, a les 17 hores.

Notícies relacionades

En aquest mateix lloc, a les 19 hores, l’escriptor i director teatral Tiago Torres da Silva, que ha dirigit espectacles de grans cantants portuguesos i brasilers, oferirà una conferència sobre el tema, Lisboa, bressol del Fado, també amb entrada lliure. Allà explicarà com aquest gènere va néixer en aquesta ciutat portuària on coincidien múltiples cultures, fet que fa difícil conèixer els seus autèntics orígens. El que sí que assegura és que Lisboa va prendre totes aquestes contribucions externes i les va convertir en una expressió que es va denominar fado. Durant tot aquest temps aquesta música ha canviat i evolucionat, però mai s’ha allunyat de la ciutat que el va crear. També repassarà algunes de les figures que l’han difós pel món com Amália, Mísia, Mariza, Ana Moura i, més recentment, Carminho entre molts d’altres. Dos dies per disfrutar de la millor música amb aroma portuguesa i sentir-se com si fóssim a la casa del poeta Fernando Pessoa.

Festival del Fado Barcelona

¿On?  Sala Barts (avinguda Paral·lel, 62) i Biblioteca Agustí Centelles (Urgell, 145).

¿Quan?  avui, dimecres 29 i demà.

Preu:  concerts, de 15 a 35 euros. Resta d’actes, gratuïts.

Més informació:  Festival del Fado Barcelona.