QUÈ PODEU FER AVUI A BARCELONA

Pel·lícules per estimar l’art

La Filmoteca programa un cicle que completa l’activitat cultural catalana

Eduardo de Vicente

Pel·lícules per estimar l’art

Un dels cicles més originals que ofereix regularment la Filmoteca de Catalunya és Per amor a les arts. En el mateix programen pel·lícules que tenen relació amb algunes de les estrenes o actes que organitzen altres institucions de la ciutat o catalanes i que resulten un complement ideal per completar la visió d’una obra o d’un artista. Totes són presentades per un expert que ens ajudarà a relacionar-los. Per a aquest trimestre ens han preparat un munt de sorpreses molt atractives.

Òpera, literatura, poesia i dansa

Comencem avui mateix amb The tales of Hoffmann (1951), de Michael Powell i Emeric Pressburger, els mestres britànics del color, aprofitant que el Gran Teatre del Liceu programa l’òpera firmada per Jacques Offenbach en què es van inspirar. El film, protagonitzat per Moira Shearer (Les sabatilles vermelles), conta les tres històries d’amor que va viure el protagonista. El següent títol, en col·laboració amb les Biblioteques de Catalunya pretén incentivar la passió per la lectura. Es tracta de La llibreria (2017, dimarts 18 i dijous 21), d’Isabel Coixet amb Emily Mortimer al capdavant del repartiment. Narra els esforços d’una dona que pretén obrir un establiment d’aquest tipus en una petita localitat costanera davant l’oposició d’alguns veïns.

L’obra de la directora portuguesa Rita Azevedo serà objecte d’anàlisi a partir de Correspondencias (2016, dimarts 26 i dissabte 30). Entre la realitat i la ficció, la cineasta segueix els passos del poeta Jorge de Sena, que es va haver d’exiliar del seu país i la seva relació epistolar amb l’escriptora Sophia de Mello Breyner Andersen, amb la dictadura com a teló de fons. El mes de febrer s’iniciarà amb Fuera de escena (2016, dimarts 2), un documental que segueix, al llarg de quatre anys, les activitats de la companyia Dansa Contemporània de Cuba, un dels referents d’aquesta disciplina a l’Havana. Com és lògic, es projecta en col·laboració amb el Mercat de les Flors.

Bach, Tennessee Williams i Bergman

El Palau de la Música commemora els dies 27 i 28 de febrer, el centenari de la primera interpretació de La Passió segons Sant Mateu, de Bach, a càrrec de l’Orféo Català. Per celebrar-ho, el 7 d’aquell mes, a la Filmoteca es projectarà Crònica d’Anna Magdalena Bach (1968), un treball de Danièle Huillet i Jean-Marie Straub en to documental que és una biografia de Bach a partir dels documents, la narració del diari de la seva dona i la seva música, amb intèrprets vestits d’època. Aquell mateix mes, el Teatre Nacional de Catalunya presenta el clàssic La nit de la iguana de Tennessee Williams. Com que potser seria massa obvi programar la pel·lícula de John Huston, han optat per un altre film d’aquest dramaturg, The fugitive kind (1960, dimarts 16), estrenada com a Piel de serpiente a partir de la seva obra La caída de Orfeo. Marlon Brando dona vida a un músic errant que decideix establir-se en un poble del Mississippi, on es converteix en amant d’una dona madura (Anna Magnani) mentre que una jove alcohòlica (Joanne Woodward) s’enamora d’ell. 

El cicle n’inclou també una d’original experiència, el concert audiovisual d’Alba G. Corral,Perspectives (dimarts, 23 de febrer). Aquesta artista visual també donarà vida a la gràfica del catàleg del Palau que serà il·lustrada amb la música que ella mateixa ha escrit amb el nom artístic de Namba. Igualment rendirà homenatge a les dones que han participat en aquesta institució al llarg de la seva història, com la clavecinista i pianista francopolonesa Wanda Landowska. Al març prosseguirà el dia 2 amb Trolösa (Infidel), que va dirigir Liv Ullman el 2000. És la història de les infidelitats entre una actriu (Lena Endre) i un director d’orquestra basada en un guió autobiogràfic d’Ingmar Bergman, per la qual cosa no és estrany que l’artista sigui representat per Erland Josephson, l’altre actor fetitxe del cineasta suec. En col·laboració amb la Institució de les Lletres Catalanes.

Homenatge a Robert Gerhard

L’Auditori pretén rendir homenatge al compositor tarragoní Robert Gerhard, quan es compleixen 125 anys del seu naixement, conSecret people (1952, dimarts 9 de març), la seva primera banda sonora cinematogràfica i on apareixia una primerenca Audrey Hepburn. S’ocupa de dues germanes que fugen del seu país natal i es refugien a Londres després que el seu pare hagi sigut assassinat per un dictador. Anys després, a París, coneixen un home que pretén matar el tirà. Seguirà la retrospectiva amb El ingenuo salvaje(1963, dimarts 16), la música del qual també va ser composta per Gerhard. És un clàssic delfree cinema britànic firmat per Lindsay Anderson amb Richard Harris i Glenda Jackson. El protagonista és una envanida estrella de rugbi d’un humil poble miner l’actitud del qual canvia quan s’enamora de la seva propietària, una dona viuda.

El dia 23 d’aquell mes es recuperaran quatre curtmetratges de Laya Films (1937-1938), la productora cinematogràfica de la Generalitat que va utilitzar els seus noticiaris i documentals per lluitar contra el feixisme durant la guerra civil espanyola: Espanya al dia, Els ollaires de Breda, Transfusions de sang i Catalunya màrtir. Aquesta sessió es realitza amb motiu de l’exposició sobre el fotògraf Antoni Campañà al MNAC. I per acabar el mes, en col·laboració amb el Teatre Lliure podrem veure The wild boys (2017, dimarts 30), dramaqueer i transgènere sobre el desconcert juvenil. S’ocupa de cinc nois de bona família que, a principis del segle XX, violen i maten la seva professora i són tancats en un barco. S’amotinen i aconsegueix arribar a una misteriosa illa atapeïda de plaers ocults i on les seves vides canviaran. Tres mesos per descobrir l’art en les seves diferents formes... i estimar-lo

‘Per amor a les arts’

¿On?  Filmoteca de Catalunya (plaça de Salvador Seguí, 1-9).

¿Quan?  fins al 15 de juny.

Preu  de 3 a 4 euros.

Més informació:  Filmoteca de Catalunya.

.