On Catalunya

QUÈ PODEU FER AVUI A BARCELONA

El festival Cine por Mujeres de Madrid es pot disfrutar 'online'

La plataforma digital Filmin ofereix gran part de la seva secció oficial i de les retrospectives

yvette-paz-soldn-directora-de-la-tonada-del-viento

yvette-paz-soldn-directora-de-la-tonada-del-viento

5
Es llegeix en minuts
Eduardo de Vicente
Eduardo de Vicente

Periodista

ver +

Avui s’inicia a Madrid un interessant festival dedicat al talent femení, Cine por Mujeres, que durarà fins al 15 de novembre i que presentarà diversos títols d’estrena internacionals. Aquest any, atesa l’excepcionalitat de la situació, a més del certamen presencial, els seus responsables han decidit oferir-ne una versió online a través de la plataforma Filmin, amb films de la secció oficial i les paral·leles, però també retrospectives. Una selecció de mig centenar de pel·lícules que podrem disfrutar també aquí des de casa.

 

 

La secció oficial

De la secció oficial es projecten set títols, entre els quals figura la finlandesa Aurora, sobre una dona que rep una proposta de matrimoni d’un emigrant amb una filla per aconseguir asil al país. Ella planeja marxar a Noruega per iniciar una vida, però quan coneix la noia dubta si ajudar-la. L’eslovena History of love tracta d’una jove que, després de perdre la mare, indaga en la seva vida i se submergeix en un món d’al·lucinacions. Per la seva banda, la coreana The house of us està protagonitzada per tres nenes que tenen problemes familiars i socials, i per això decideixen emprendre un imprevisible viatge.

 

 

L’afganesa The orphanage pretén mostrar una visió positiva del país amb una història simple i universal. El protagonista és un adolescent que és internat en un orfenat a finals dels 80. El director del centre estimula la competitivitat entre els reclosos mitjançant activitats com els escacs i s’emporta els millors jugadors a Moscou perquè puguin participar en una competició. Systemsprenger  arriba d’Alemanya i retrata una nena de nou anys molt rebel que no vol acceptar les normes socials i rebrà l’ajuda d’un especialista en la gestió de la ira. Una altra noia poc convencional és la italiana Nevia, una altra inadaptada que trobarà al circ una sortida per a la seva vida. Finalment, la kosovar Aga’s house se centra en un noi que viu amb un grup de dones a les muntanyes i que pretén trobar el seu pare desaparegut.

 

 

Propostes europees i llatinoamericanes

Polònia n’és el país convidat aquest any i podem veure online dues propostes seves: el documental Scars, sobre la ideòloga d’una organització terrorista a Sri Lanka que pretén localitzar els seus antics camarades per escriure un llibre sobre aquella lluita, i El puente de hierro, un drama romàntic sobre un capatàs de mina que és l’amant de la dona del seu millor amic fins que un succés inesperat canvia les seves vides. Una altra de les seccions és Creadoras destacadas, de la qual es pot veure el documental alemany Beyond the visible, Hilma af Klint, que pretén donar a conèixer el treball d’una pionera de l’art abstracte oblidada per la història.

 

 

La Casa América col·labora amb el cicle Inéditas desde Bolivia y Costa Rica i mostra dos treballs: La tonada del viento,  sobre l’amistat entre un nen camperol bolivià i un orfe xilè que coincideixen en un orfenat i decideixen emprendre un viatge per l’altiplà, i Ceniza negra, en què una jove d’un poble costaner caribeny ha de decidir si ajuda o no el seu avi, la seva única companyia, a morir. La principal retrospectiva està dedicada a la realitzadora i guionista francesa Céline Sciamma, de la qual es projecten tres títols ja estrenats: el seu debut Water lillies, sobre el despertar sexual de dues noies adolescents; Tomboy (una nena de 10 anys que es fa passar per noi) i Girlhood, la banda de las chicas, en què una noia s’uneix a un grup femení que combina l’amistat i la llibertat amb la rebel·lia i la violència.

 

 

De l’Aràbia a Suècia

El cine àrab hi és present amb quatre cintes, algunes ja estrenades, com La candidata perfecta, que aborda en to lleuger, gairebé de comèdia, la situació d’una jove doctora que es presenta a unes eleccions municipals... a l’Arabía Saudí o Bar Bahar (Entre dos mundos), retrat femení que denuncia la situació de les dones que volen portar una vida independent a Israel per mitjà de dos joves palestines modernes, una advocada i una empleada que viuen a Tel Aviv i acullen a casa seva una noia àrab més tradicional que es casarà. La marroquina Sofia descriu el drama d’una jove soltera embarassada que és obligada a l’hospital a donar a conèixer la identitat del pare del nen abans d’alertar les autoritats. Finament, Vila Touma és un conte de fades palestí sobre tres germanes de l’aristocràcia que han d’intentar casar la seva neboda amb un cristià que estigui disponible.

 

 

Directores sueques recull quatre films recents d’aquesta nacionalitat com la ja estrenada Conociendo a Astrid, sobre la vida d’Astrid Lindgren, la creadora de Pippi Calzaslargas. Aniara entra al camp de la ciència-ficció descrivint els contratemps que pateixen els tripulants d’una nau espacial que viatja a Mart amb els últims supervivents de la Terra; Lucky one (El afortunado) explica els problemes d’un home a qui li canvia la vida quan ha de cuidar la seva filla adolescent. Finalment, Amateurs narra l’amistat entre dos estudiants, filles d’emigrants de diferent condició social.

 

 

Les millors reposicions i activitats paral·leles

Filmin també ofereix un cicle, Operas primas, Coming of age, que recupera quatre esplèndids debuts: Las vírgenes suicidas, Persépolis, Mustang i Estiu 1993. Igualment permet veure alguns films destacats d’anteriors edicions, com les espanyoles Júlia Ist, Viaje al cuarto de una madre, Trenta lumes, Ana de día o la nord-americana (tot i que firmada per una madrilenya) Most beautiful island, l’alemanya La audición, l’argentina Los perros o les franceses La número uno o Próxima. Finalment, inclou una secció amb quatre documentalsLa pionera (sobre la primera cineasta, Alice Guy-Blaché), Comandante Arian (centrada en una guerrillera que combat contra l’Isis) i dos retrats musicals: Vivienne Westwood: reina punk Peret: Yo soy la rumba.

 

Notícies relacionades

 

El certamen organitza també diversos actes paral·lels que es podran seguir online gratuïtament (prèvia inscripció). Es tracta de diverses taules rodones en les quals intervindran expertes en cada matèria i que versaran sobre com neix una pel·lícula, com van arribar a aquest sector, la direcció de fotografia o la tradició de dones cineastes a Alemanya. Un festival per descobrir la vàlua de les cineastes, cada vegada més puixants a les nostres pantalles.

La directora de fotografia Rita Noriega participarà a les xerrades. / CINE POR MUJERES

Festival Cine por Mujeres

On veure’l:  a Filmin.

Dies:  del 4 al 15 de novembre.

Preu:  segons la pel·lícula.

Més informació:  www.festivalcinepormujeres.com