On Catalunya
art
Capgirada i altres poemes Pessa, Yasuda i el record de Brossa
La Galeria Eude acull una exposició de litografies de dos pintors que van publicar llibres d'artista en col·laboració amb el poeta, com a tancament de l'any del centenari del seu naixement

zentauroepp51581798 abel200109194057 /
Capgirada i altres poemes
Galeria EudeConsell de Cent, 278 Horari: de dimarts a divendres, de 10.30 a 13.30 i de 17.00 a 20.30. Dissabte, de 10.30 a 14.00 i de 17.00 a 20.30 hores. Fins al 4 d’abrilPreu: entrada lliure
El pintor Lluís Pessa explica que va conèixer Joan Brossa en una galeria de Barcelona. Pessa anava amb l’artista japonesa Fusako Yasuda, i aquesta li va mostrar al poeta una mostra de les seves obres que portava en una carpeta. Eren del llibre ‘Aino’. Al veure-les, Brossa va dir: «En el pròxim, jo vull ser-hi». Així es va iniciar una fructífera relació entre els tres de la qual van sortir vuit llibres d’artista, entre 1987 i 1995. La Galeria Eude recupera algunes litografies d’aquells volums en l’exposició ‘Capgirada i altres poemes’, com un dels últims homenatges de l’Any Brossa, que va commemorar el 2019 el centenari del naixement del poeta català. A la mostra, també s’exposen poemes objectes i litografies de Brossa, i altres gravats que tant Yasuda com Pessa van fer per a llibres en col·laboració amb el poeta Pere Gimferrer i el compositor Josep Maria Mestes Quadreny (en aquest últim cas, també amb Dorota Zbikowska).
Notícies relacionadesEl procés creatiu de Pessa i Yasuda en aquests llibres eren paral·lels i independents. «Brossa no volia il·lustracions dels seus poemes, volia que cada un féssim el que volguéssim», explica el pintor. Així es pot veure en el volum que dona nom a l’exposició, Capgirada (1995), que consta d’un poema de Brossa, tres litografies de Yasuda i tres més de Pessa. Altres llibres fruit d’aquesta col·laboració amb el poeta que s’exposen a la Galeria Eude són ‘Tri’ (1990), ‘Parèntesi’ (1991) i ‘Deu gravats i una ombra de mà’ (1993).
Pessa, que es confessa «fan» de Jesús, Velázquez i Marlon Brando (va treballar fent cartells per a la Metro-Goldwyn-Mayer), domina la tècnica del gravat, en especial la litografia. «La pedra ens ho ha donat tot», afirma. Considera Yasuda la seva deixebla. I ella, que viu mig any en la seva casa-museu de Tsuyama (Japó) i l’altra meitat a Barcelona, l’anomena «mestre excel·lent» en la presentació del llibre de Francesc Miralles Lluís Pessa (Àmbit editorial), la publicació del qual coincideix amb aquesta exposició. La fascinació mútua va fer que els camins creatius de tots dos es creuessin i continuessin units fins avui.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols