On Catalunya
art
Capgirada i altres poemes Pessa, Yasuda i el record de Brossa
La Galeria Eude acull una exposició de litografies de dos pintors que van publicar llibres d'artista en col·laboració amb el poeta, com a tancament de l'any del centenari del seu naixement
zentauroepp51581798 abel200109194057 /
Capgirada i altres poemes
Galeria EudeConsell de Cent, 278 Horari: de dimarts a divendres, de 10.30 a 13.30 i de 17.00 a 20.30. Dissabte, de 10.30 a 14.00 i de 17.00 a 20.30 hores. Fins al 4 d’abrilPreu: entrada lliure
El pintor Lluís Pessa explica que va conèixer Joan Brossa en una galeria de Barcelona. Pessa anava amb l’artista japonesa Fusako Yasuda, i aquesta li va mostrar al poeta una mostra de les seves obres que portava en una carpeta. Eren del llibre ‘Aino’. Al veure-les, Brossa va dir: «En el pròxim, jo vull ser-hi». Així es va iniciar una fructífera relació entre els tres de la qual van sortir vuit llibres d’artista, entre 1987 i 1995. La Galeria Eude recupera algunes litografies d’aquells volums en l’exposició ‘Capgirada i altres poemes’, com un dels últims homenatges de l’Any Brossa, que va commemorar el 2019 el centenari del naixement del poeta català. A la mostra, també s’exposen poemes objectes i litografies de Brossa, i altres gravats que tant Yasuda com Pessa van fer per a llibres en col·laboració amb el poeta Pere Gimferrer i el compositor Josep Maria Mestes Quadreny (en aquest últim cas, també amb Dorota Zbikowska).
Notícies relacionadesEl procés creatiu de Pessa i Yasuda en aquests llibres eren paral·lels i independents. «Brossa no volia il·lustracions dels seus poemes, volia que cada un féssim el que volguéssim», explica el pintor. Així es pot veure en el volum que dona nom a l’exposició, Capgirada (1995), que consta d’un poema de Brossa, tres litografies de Yasuda i tres més de Pessa. Altres llibres fruit d’aquesta col·laboració amb el poeta que s’exposen a la Galeria Eude són ‘Tri’ (1990), ‘Parèntesi’ (1991) i ‘Deu gravats i una ombra de mà’ (1993).
Pessa, que es confessa «fan» de Jesús, Velázquez i Marlon Brando (va treballar fent cartells per a la Metro-Goldwyn-Mayer), domina la tècnica del gravat, en especial la litografia. «La pedra ens ho ha donat tot», afirma. Considera Yasuda la seva deixebla. I ella, que viu mig any en la seva casa-museu de Tsuyama (Japó) i l’altra meitat a Barcelona, l’anomena «mestre excel·lent» en la presentació del llibre de Francesc Miralles Lluís Pessa (Àmbit editorial), la publicació del qual coincideix amb aquesta exposició. La fascinació mútua va fer que els camins creatius de tots dos es creuessin i continuessin units fins avui.
- Sondeig El PSC es referma i Junts passa davant d’Esquerra
- Investigació judicial Hisenda va maniobrar per evitar la imputació del PP en el cas Bárcenas
- GUARDONS Els Laureus coronen Aitana Bonmatí i la selecció espanyola
- Caiguda de la producció Freixenet planteja un erto per a 615 persones per la sequera
- EDUCACIÓ Catalunya unifica la preinscripció d’FP i donarà places segons la nota
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Els polítics escalfen motors entre llibres, roses i sondejos
- L’‘abril’ celebra els llibres amb una vetllada irrepetible al Dry Martini
- Sant Jordi obre la campanya electoral amb una desfilada de candidats
- L’autògraf es venja del ‘selfie’ al Sant Jordi Musical de la Damm