PLAGA DEL SEGLE XXI

¿Ets un jonqui tecnològic?

Adam Alter explica a 'Irresistibles' qui i com ens ha convertit en addictes al mòbil

EP, QUE JO QUAN VULGUI HO DEIXO_MEDIA_2

EP, QUE JO QUAN VULGUI HO DEIXO_MEDIA_2

2
Es llegeix en minuts
Imma Muñoz

Tu també vols saber si estàs enganxat a la tecnologia? Et proposo que responguis ara a aquestes cinc preguntes:

1) ¿Amb quina freqüència t'adones que has passat més estona del que pretenies a internet?

2) ¿Amb quina freqüència es queixen les persones del teu voltant del temps que dediques a internet?

3) ¿Amb quina freqüència revises el correu electrònic abans de posar-te amb alguna cosa que has de fer?

4) ¿Amb quina freqüència dorms menys a causa de sessions nocturnes a internet?

5) ¿Amb quina freqüència et trobes a tu mateix dient «només una estoneta» quan estàs a internet?

Contesta amb sinceritat i suma 0 punts si la teva resposta és "no procedeix"; 1 si és "rarament"; 2 si és "a vegades"; 3 si és "amb freqüència"; 4 si és "molt sovint"; 5 si és "sempre". Si superes els 13 punts, tens una addicció moderada que faries bé de començar a controlar. Si són més de 21, l'addicció és greu i pot comportar "problemes significatius en la teva vida".

Això no t'ho dic jo, t'ho diu Adam Alter, un professor de Màrqueting i Psicologia de la Universitat de Nova York que ha escrit un completíssim assaig, titulat 'Irresistible', que pretén respondre a una pregunta que ell mateix planteja a la portada: "¿Qui ens ha convertit en jonquis tecnològics?". (Pots trobar el test complet aquí).

280 MILIONS D'ADDICTES

Perquè això és el que són (¿som?) milions i milions de persones al món: 280 el 2015, segons dades que presenta el llibre, que s'estructura en tres blocs per ajudar-nos a entendre per què flaqueja el nostre autocontrol davant la tecnologia i com evitar-ho. El primer analitza què són les addiccions del comportament i d'on provenen, per concloure que són molt similars a les que podem desenvolupar pel tabac, l'alcohol o les drogues, perquè activen les mateixes regions cerebrals, causen danys semblants i s'alimenten de les mateixes necessitats humanes. Amb l'agreujant que poden ser més difícils de combatre, ja que sortir de l'entorn que ha propiciat l'addicció és molt important per superar-la, i ¿com esquiva un l'omnipresència tecnològica?

Notícies relacionades

En el segon, Alter desgrana els ingredients de les addiccions (la consecució de metes; el 'feedback' obtingut, que es concreta, a les xarxes socials i molts videojocs 'on line', en interacció social; l'adrenalina que proporciona el suspens...) i com els manipulen els dissenyadors d'experiències per aconseguir que no puguem passar sense elles. I entenem aquí el perquè de la provocadora argumentació amb què arrenca el llibre: després d'escoltar gurus tecnològics com Steve JobsChris Anderson (editor de la bíblia Wired) o Evan Williams (fundador de Blogger i Twitter), conclou que els que es dediquen a crear productes tecnològics segueixen "la regla d'or dels traficants de drogues: no t'enganxis mai a la teva pròpia mercaderia".

Irresistible

Adam Alter (Paidós) 320 pàgines. 24 €

En el tercer bloc del llibre brilla l'esperança: de l''smatphone' també se'n surt. Ja hi ha clíniques especialitzades en això, però, per no haver d'arribar a aquests extrems, Alter proposa l'adquisició d'hàbits positius, per als quals dona consells que tenen molt de sentit comú, però que ell fonamenta (com fonamenta cada idea del llibre) amb teoria i exemples reals. I adverteix: alerta amb els nens. Així que, sí, feies bé posant límits a la tauleta del teu fill, però series molt més creïble (i eficaç) si no ho fessis amb el mòbil a la mà.