ODA AL VALOR

L'instrument de control més potent

imunoz33666173 barcelona 25 04 2016  entrevista para el dominical  con el e170523190932

imunoz33666173 barcelona 25 04 2016 entrevista para el dominical con el e170523190932 / CARLOS MONTA ES

2
Es llegeix en minuts
Imma Muñoz

«La por és útil. No per a qui la pateix, sinó per a qui la infon. No hi ha un instrument de control més potent». Quan Gabriele Romagnoli (Bolonya, 1960) va escriure aquestes paraules incloses a 'El arte de no tener miedo' ressonaven dins del seu cap les ràfegues de trets que van acabar amb la vida de 87 persones a la sala Bataclan, a París, el novembre del 2015. Però per sobre del silenci ensordidor de la mort, en el seu record destacava el xiscle de la dignitat, encarnat en una jove italiana.

Valeria Solesin i el seu nòvio eren en aquella sala quan hi van entrar els assassins disparant contra tot el que es movia. Es van estirar a terra, de boca terrosa, entre morts-morts i morts-vius, implorant sense implorar que les bales passessin de llarg. Es van estar així almenys una hora, interminable. La pitjor de la seva vida, sens dubte. Llavors Valeria es va aixecar i es va posar a córrer intentant fugir. «Per desgràcia, no ho va aconseguir, però en aquell breu espai de temps, va tornar a viure com un ésser humà. Perquè els éssers humans no estem fets per viure de boca terrosa», segueix escrivint Romagnoli.

No, no ho estem. L'instint ens porta a alçar-nos, i per això el poder recorre a la por per mantenir-nos amb el cap cot. Por de perdre la consideració social. Por de perdre la feina. Por (cada vegada més tangible, més concreta) de perdre la vida. I tant temem perdre que no semblem reparar en el terrible malbaratament de viure a mitges i de tolerar la pitjor de les pèrdues: la d'un mateix. Els que sí que en són conscients lluiten. Cadascú amb les seves armes. Romagnoli també lluita amb les seves; amb una, fonamentalment: el periodisme.

PRIMER QUE RES, PERIODISTA

Com al seu llibre anterior, 'Viajar ligero', a 'El arte de vivir sin miedo' reflexiona sobre la vida com ho faria un filòsof, però partint de la seva condició de periodista. Si en aquella ocasió viatjava a Corea per assistir al seu propi enterrament i, ficat en un taüt, descobrir què és essen­cial i què és accessori en la vida, aquesta vegada marxa cap a París rere els passos d'un parent llunyà, Antonio Sacco, a qui la fundació Carnegie va atorgar una medalla al valor el 1936.

Petit gran llibre

Notícies relacionades

Romagnoli té el què, el qui, el quan, l'on, però li falta el perquè, així que es llança a desentranyar la història d'un acte de valor «en lletres minúscules» que el portarà a conèixer Giuseppe, un jardiner que va haver de rematar un company en la guerra per evitar-li una mort agònica; Ana, una immigrant moldava que va passar dos anys de penúries per poder arribar a Itàlia; el futbolista Abidal, que va jugar una final de Champions, i va aixecar la copa, després de jugar-se la vida en un quiròfan; Laura, que va perdre el seu marit en un atemptat a Bagdad...

Com a periodista, el mou la curiositat, però també (o sobretot) la convicció que entre els atributs dels que es dediquen a aquest ofici no hi pot faltar una «capacitat crítica que obligatòriament ha de mostrar sobre qualsevol forma de poder». I el poder ens vol espantats, perquè espantats és sotmesos. «Podem entrenar-nos per al coratge. El podem anar a buscar en exemples. Per això els he reunit tots aquí», conclou. Per donar-nos armes contra l'arronsament. Per fer periodisme del bo. 

Temes:

Assaig