Inversió de 20 milions en la futura ‘hidrogenera’ del port

SympH2ony, companyia creada per Toyota Tsusho Europe i Messer, s’adjudica el projecte per produir fins a 540 tones anuals d’hidrogen verd per a vehicles i maquinària portuària.

Inversió de 20 milions en la futura ‘hidrogenera’ del port
2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El port de Barcelona ha fet un pas decisiu en l’estratègia de descarbonització adjudicant a SympH2ony la construcció i explotació de la futura hidrogenera del recinte. El projecte, licitat el setembre de l’any passat, suposarà una inversió superior als 20 milions d’euros, segons va informar ahir l’autoritat portuària, i es tracta d’una infraestructura clau per al subministrament d’hidrogen verd a vehicles i a maquinària portuària.

La nova instal·lació s’emplaçarà en una parcel·la d’uns 7.000 metres quadrats a la ZAL Prat, al costat de les principals àrees logístiques del Prat de Llobregat i la Zona Franca. La seva posada en marxa permetrà proveir camions, autobusos i equips portuaris, "i actuarà com a palanca per a la progressiva transformació de flotes cap a models de zero emissions", assegura el port de Barcelona.

40 anys prorrogables

El projecte, adjudicat en el consell d’administració d’ahir, va més enllà d’una hidrogenera convencional. Inclou tant la producció com el subministrament d’hidrogen verd, a més de solucions integrals de mobilitat. Entre elles, unitats mòbils per proveir-se de maquinària que no pugui desplaçar-se fins a la planta i la possibilitat de connexió futura mitjançant canalitzacions a grans consumidors industrials. En termes tècnics, la planta comptarà amb una capacitat d’electròlisi de 3,1 MW el 2030, ampliable fins a 6,2 MW el 2032. A ple rendiment, podrà produir fins a 540 tones anuals d’hidrogen verd, que es generarà in situ mitjançant electrolitzadors alimentats amb energia cent per cent renovable, la qual cosa garantirà un combustible neutre en emissions, en línia amb els criteris que ja s’han establert en el concurs públic engegat el 2025.

La concessió, atorgada per un període de 40 anys prorrogables, també inclou la urbanització dels accessos i la construcció d’una rotonda per facilitar les operacions d’entrada i sortida de vehicles. L’adjudicació consolida el paper de SympH2ony com a soci tecnològic del port en la transició energètica. La companyia, creada el 2024 per Toyota Tsusho Europe i Messer, té per objectiu accelerar la implantació de l’hidrogen en sectors que costen d’electrificar, com per exemple el transport pesant i la logística.

Model integral

Notícies relacionades

La proposta a Barcelona de SympH2ony s’emmarca en una estratègia més àmplia per desenvolupar un ecosistema europeu de l’hidrogen, combinant producció, infraestructures de proveïment, vehicles de pila de combustible i serveis associats per a la gestió de flotes. La nova hidrogenera s’integrarà en el Pla de Transició Energètica del port, juntament amb iniciatives com ara l’electrificació de molls (Nexigen) i els projectes fotovoltaics a la ZAL. Amb tot això, l’enclavament pretén consolidar-se com a hub regional de producció i distribució d’hidrogen verd i avançar en la substitució de combustibles fòssils en la cadena logística.

La infraestructura, que inicialment estava previst que entrés en operació el 2028, després d’haver-se dut a terme la licitació, es perfila com una de les primeres d’aquestes característiques en el sistema portuari espanyol, tant per la capacitat de què disposa com pel model integral de producció i subministrament.