Barcelona, protagonista
Cornellà acollirà la Universitat Marítima Europea de Barcelona
El complex universitari estarà situat en uns terrenys pròxims a la Siemens i serà el primer dedicat enterament als estudis de l’economia blava a tot Europa, remarquen els impulsors.
Cornellà de Llobregat acollirà "la primera universitat d’Europa dedicada completament als estudis de l’economia blava" en una dècada. Així ho va anunciar ahir l’alcalde de Cornellà, Antonio Balmón, durant la presentació del projecte de la Universitat Marítima Europea de Barcelona (UMEB), que preveu aixecar tres edificis en "un dels futurs eixos de transformació de la ciutat", pròxim al sector Siemens-Elsa. La UMEB és una iniciativa de l’Ajuntament de Cornellà de Llobregat i la Federació Espanyola d’Empresaris de Mar (IVEAEMPA). "La UMEB situa Cornellà en el centre d’un projecte amb vocació europea i de futur", va dir Balmón en la presentació del projecte, que es va fer al Castell de Cornellà.
Acompanyaven l’alcalde Balmón la presidenta dels clústers català i balear d’economia blava, Iolanda Piedra, i el president del Clúster Marítim Espanyol, Javier Garat. La UMEB neix amb vocació europea i l’objectiu de donar resposta a les necessitats formatives del sector marítim i l’economia blava: "Tenim un gap important entre el que demana el mercat laboral i l’oferta de professionals en el sector marítim o d’economia blava –va assenyalar Iolanda Piedra–. Falten professionals que les empreses puguin adoptar, no només en làmbit universitari, també en el tècnic".
Per pal·liar aquesta falta, el Clúster Català d’Economia Blava va contactar amb l’Ajuntament de Cornellà, que va rebre la iniciativa de bon grat. El govern local ha posat a disposició del projecte uns 4.000 metres quadrats de terra en terrenys pròxims a l’antiga fàbrica de Siemens, en els quals s’aixecaran tres edificis. El primer, per "cobrir les necessitats formatives superiors"; el segon, "per revaloritzar els cicles formatius"; i el tercer, "dedicat al món empresarial", concebut com un "entorn de treball compartit entre alumnat i empreses".
Aquest desplegament triple sintetitza, d’acord amb Piedra, la "nova filosofia" que sustentarà l’oferta de la UMEB, que està basada en el fet que "sigui una universitat que pensi i estructuri els seus itineraris formatius des de les necessitats empresarials, amb una oferta molt pròxima al sector productiu i a les necessitats d’R+D+I."
Congrés dels Diputats
Malgrat que tots els detalls no estan clars, van declarar que el finançament serà privat. Tot i així, Piedra va avançar que cap al 2027 o el 2028 tenen previst llançar el primer dels recursos formatius, que seria un màster en línia. Així mateix, calculen que el primer edifici podria aixecar-se d’aquí a quatre anys i que tot el projecte podria ser una realitat en una dècada. Sobre l’ús dels terrenys, l’alcalde Balmón va indicar que encara no han sigut cedits, i els impulsors van explicar que hauran d’adquirir aquest sòl per aixecar el complex universitari.
Notícies relacionadesPer a Piedra, aquest model formatiu "només pot néixer des dels clústers", i responent a una realitat "no només catalana sinó de totes les regions litorals espanyoles". En aquest sentit, els impulsors sol·liciten que la creació de la UMEB no neixi del Parlament, sinó del Congrés dels Diputats "via proposta del Govern" i arrelant la seu "a la ciutat que ha tingut la visió de liderar aquest projecte, que és Cornellà", va indicar Piedra.
Per al president del Clúster Marítim Espanyol, que representa 150 entitats i 3.000 empreses, existeix una necessitat de "captar joves altament capacitats que puguin cobrir les oportunitats laborals" que ofereix un sector "que genera 30 milions d’euros de valor afegit i dona feina a 130.000 persones".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Política migratòria dels EUA L’enviat de la Casa Blanca a Minneapolis retira 700 agents
- L’escàndol de Mandelson posa en un compromís Starmer al Regne Unit
- Epstein va comptar amb suport a Barcelona per a la seva xarxa de tràfic
- Atac al republicà Xi avisa Trump que Taiwan és una línia vermella i li exigeix "respecte"
- Adeu a tres dècades d’acords La fi del tractat de control d’armes atòmiques START III eleva el risc nuclear
