‘Bel canto’
El Liceu i La Fenice s’agermanen en el ‘Concert de Cap d’Any’
Xabier Anduaga i Saioa Hernández interpretaran demà passatges lírics al teatre de la Rambla i sota la direcció de Riccardo Frizza, en una vetllada que aplegarà músics del coliseu barceloní i del venecià.
El programa inclou Verdi, Offenbach, Bellini, Strauss, Giordano, Donizetti, Puccini i Mascagni
Dirigir el Concert de Cap d’Any al Liceu demà és tot un honor per a Riccardo Frizza perquè es tracta d’un recital especial amb una orquestra simfònica integrada per músics del Teatre de La Fenice de Venècia i del Gran Teatre barceloní. El programa té una varietat d’obertures d’òpera, famosos duets i àries i fins i tot una mica de sarsuela, que interpretaran dos grans artistes espanyols, el tenor Xabier Anduaga –que aquesta temporada debutarà en el rol de Werther al Liceu– i la soprano Saioa Hernández.
Els músics de La Fenice i del Liceu coneixen molt bé el repertori operístic i també interpreten música simfònica. "Ajuntar-ne els músics serà interessant; la unió de dues orquestres farà que hi hagi una sana competència. Hi haurà un ambient i una tensió diferents, serà una experiència per a tothom. Tinc moltes ganes que arribi el dia del concert", apunta el director, especialista en òpera italiana que dirigeix el Festival Donizetti.
Per al públic el Concert de Cap d’Any al Liceu és una oportunitat per disfrutar d’un concert singular amb destacats cantants. Res a veure amb els polèmics concerts de l’any passat oferts per un promotor extern que van ser notícia per la mala qualitat. Els responsables del Liceu no volen que es repeteixi un fiasco semblant i per això volen oferir cada any una cosa molt especial per aquestes dates. "M’encanta que m’hagin ofert aquest concert perquè el Liceu i La Fenice són teatres amb què he treballat molt i han marcat la meva carrera. Conec bé les seves orquestres i serà interessant per als músics treballar plegats", assenyala el director, que ahir va fer el primer assaig.
"El programa comença amb l’obertura de Semiramide, òpera amb què vaig debutar al Liceu, i inclou Norma, que vaig dirigir a La Fenice", comenta el director que aquest 2026 celebra les bodes d’or en la música. L’interessant programa consta de passatges d’obres de Verdi, Bellini, Puccini, Donizetti, Strauss, Offenbach, Giordano i Mascagni.
De Donizetti, Anduaga cantarà Ah! Mes amis, quel jour de fête!, de La fille du régiment i amb Hernández oferiran Lucia perdona...Sulla tomba, de Lucia di Lammermoor. Ella cantarà entre altres àries la de Lady Macbeth Vieni! T’affretta!, amb la brillant cabaletta Or tutti sorgete, de l’òpera Macbeth, de Verdi. El tenor també oferirà, entre altres, No puede ser, famosa romança de la sarsuela La tabernera del puerto, de Pablo Sorozábal.
"Anduaga és un grandíssim tenor i s’està convertint en un dels millors d’avui", destaca Frizza, que el va dirigir aquesta temporada al Met de Nova York a Lucia di Lammermoor, amb Nadine Sierra com a parella artística. Tots dos van interpretar La sonnambula, de Bellini, al Liceu amb enorme èxit la temporada passada.
L’Orquestra del Gran Teatre del Liceu es troba en un moment de plenitud després de la profunda renovació portada a terme pel seu titular, Josep Pons, que s’acomiada aquesta temporada per centrar-se en el seu nou repte com a titular de la Deutsche Radio Philharmonie, que aquesta temporada ja ha compaginat amb el treball al Liceu. El rellevarà Jonathan Nott. La destacada formació veneciana també ha canviat de titular, però els seus músics estan en desacord amb el nomenament de Beatrice Venezi, del 2026 al 2030. Fa mesos que hi estan en contra i han fet diversos conats de vaga perquè consideren que el currículum de la directora de 35 anys és escàs. Segons la premsa italiana, el que més ha pesat en la seva elecció ha sigut la seva proximitat a Giorgia Meloni, la presidenta d’Itàlia.
En el seu tradicional Concert de Cap d’Any, ofert dijous a La Fenice, l’orquestra va fer visible el seu rebuig col·locant-se una xapa a la solapa en senyal de protesta amb un disseny elaborat per ells mateixos: una clau de sol i un cor en negre sobre fons groc. En van oferir també al públic que va acudir al concert, retransmès per RAI 1, i també al director del concert, el mestre Michele Mariotti, que s’hi va solidaritzar lluint el pin.
La mateixa història
Notícies relacionadesLa història del Teatre de La Fenice i el Gran Teatre del Liceu està marcada pels incendis. Tots dos coliseus han sigut fulminats per les flames dues vegades al llarg de la seva història. La Fenice, que va ser inaugurada el 1792, on Verdi va estrenar òperes com ara Rigoletto i La traviata, va cremar el 1836 i el 1996. El Liceu, inaugurat el 1847, va ser devorat per les flames el 1861 i el 1994.
A banda del Liceu, el Palau de la Música també ofereix el tradicional Concert de Cap d’Any amb l’Orquestra del Vallès. Isabel Rubio, directora associada de la formació, s’encarrega per tercer any consecutiu d’un popular programa avui i demà. No hi faltaran El Danubi blau ni la Marxa Radetzky.
- La passarel·la de les campanades
- Multes per als cotxes B en les zones de baixes emissions
- Cap d’Any Audiències TV Campanades | Laura Escanes i Miki Núñez tomben Estopa i Chenoa i Pedroche a Catalunya amb el raïm de TV3
- Incendi mortal Així és Crans-Montana, l’exclusiva estació alpina sacsejada per la tragèdia de Cap d’Any
- Mor un submarinista durant una immersió a Roses
- Expectació al cel L’eclipsi del segle i una missió a la Lluna copen l’agenda espacial del 2026
- Seguretat viària A les carreteres catalanes el 2025 hi va haver 144 morts
- Diumenge EL PERIÓDICO tracta el repte de la immigració a escala local
- Successos Tres persones moren en l’incendi d’un pis a Madrid
- Meteorologia La borrasca Francis porta temperatures gèlides i nevades
