La fi d’una era en el cine (i les sèries)

La lluita entre Netflix i Paramount per comprar Warner Bros, i tot el que això implica en l’ecosistema del cine nord-americà, ha marcat dues setmanes decisives per a la indústria de Hollywood, rematada amb l’anunci que a partir del 2029 la cerimònia dels Oscars es farà en obert a través de YouTube.

La fi d’una era en el cine (i les sèries)

BLANCA CRUZ / AFP

4
Es llegeix en minuts
Quim Casas

En l’època dominada pels vuit grans estudis de Hollywood, que s’estén des de finals del cinema sonor fins a mitjans dels anys 60 del segle passat, Warner Bros representava, gràcies sobretot a les seves pel·lícules de cine negre, l’ala esquerra de la indústria. La més conservadora era Metro Goldwyn Mayer. Paramount Pictures va tenir sempre una posició intermèdia: va allotjar les comèdies d’elevada temperatura sexual de Mae West, les fabulacions eròtiques de Marlene Dietrich i Josef von Sternberg, els fastos èpics de l’ultradretà Cecil B. De Mille, les comèdies tontes de Bob Hope o els cartoons de Popeye.

Ve a tomb la qüestió ideològica de les majors perquè l’actual president nord-americà, Donald Trump, preferia que Paramount adquirís Warner Bros abans que ho fes Netflix. Sent el que és aquesta plataforma, un autèntic devorador de cineastes que s’han de sotmetre a unes regles no escrites quant a homogeneïtzació visual –i han passat pel cèrcol de l’estètica Netflix des de Martin Scorsese fins a Guillermo del Toro–, i amb el perill que els seus directius abandonin les estrenes en sales cinematogràfiques i portin tota la seva producció a l’estríming, resulta una mica més progressista que Paramount. Per això Trump va estar encantat amb l’opa hostil que aquesta major havia fet per quedar-se amb Warner.

Cinc ofertes

Paramount ja havia presentat cinc ofertes per aconseguir tot el paquet Warner, que inclou la productora, els estudis a Burbank i cadenes televisives com CNN i TNT Sports. De tots és sabut que Trump té en la CNN un dels seus enemics acèrrims des del seu primer mandat, per això també li va interessar la venda a Paramount per tenir la cadena més a favor d’obra, com ja té Fox News. Després de l’interès de Netflix, Paramount va contraatacar, juntament amb la cadena ABC News (propietat de Disney), amb una oferta descomunal d’una mica més de 130.000 milions d’euros. Era pràcticament el doble que l’ofert per Netflix el 5 de desembre, uns 71.000 milions d’euros. Warner ha rebutjat Paramount i es decanta per Netflix per a satisfacció de molts i decepció d’altres (bastants).

Warner Bros Discovery (nom actual del grup de cine i televisió) va rebutjar dimecres passat la proposta de Paramount Skydance (la fusió realitzada el 2024 de Paramount Global i Skydance Media). El director executiu d’aquesta companyia és David Ellison, fill de Larry Ellison, fundador de l’empresa Oracle i aliat de la causa trumpista. Sobre el paper, l’acord amb Netflix incumbeix només al catàleg de Warner i HBO (que es va unir a Warner el 1989). CNN i altres canals com Discovery passarien a ser gestionats per Discovery Global. Un altre dels inconvenients per a Paramount és que el seu valor en borsa és de 12.800 milions d’euros, molt inferior al que segueix tenint Warner.

Oficialment, els directius de Warner han expressat els seus dubtes sobre les capacitats financeres de Paramount, però no és l’únic inconvenient que han detectat en la seva opa hostil. Paramount comprava tot l’actiu de Warner i oferia als seus accionistes 25,57 euros per acció, mentre que Netflix en dona 23,65 per acció i es queda només amb l’estudi i l’estríming. Les frases dels responsables de Paramount adduint que la compra de Warner suposaria unir dos estudis icònics per crear un líder global d’entreteniment únic no han servit de res.

El que està meridianament clar és que l’absorció d’un gegant com Warner per un altre gegant com Netflix –que ha refinançat part d’un préstec pont que tenia de 50.200 milions d’euros– debilitarà el mercat de l’audiovisual, ja qüestionat i castigat des d’abans de la pandèmia. La crisi a les sales pot augmentar, ja que Netflix segueix amb la seva política d’estrenar directament les seves produccions a la plataforma o fer petites estrenes a sales durant dues setmanes prèvies al desembarcament en estríming; són els casos recents de Frankenstein, Una casa llena de dinamita i Puñales por la espalda: De entre los muertos. ¿Què passarà ara amb HBO Max, la tercera plataforma d’estríming més important i competència directa de Netflix?

Dijous passat, els dos CEOs de Netflix, Ted Sarandos i Greg Peters, van visitar els estudis de Warner al cap de poques hores del rebuig de l’oferta de Paramount. Va ser una manera de fer més evident l’acord. La revista Variety va oficialitzar l’esdeveniment publicant les fotos en les quals es veu els dos homes forts de Netflix reunits amb executius i empleats dels estudis Warner a Burbank.

Notícies relacionades

Un altre sisme

Per si no fos poc, el mateix dimecres saltava la notícia que a partir del 2029 la cerimònia dels Oscars es podrà veure a YouTube. L’Acadèmia de les Arts i les Ciències de Hollywood ha firmat un acord plurianual amb la xarxa social i plataforma de vídeo online en què li atorga, fins al 2033, els drets globals de la retransmissió de la seva gala anual. Els 2.000 milions de persones que es calcula que veuen la cerimònia podran connectar-se gratis. YouTube i l’Acadèmia han anunciat que s’inclouran subtítols i pistes d’àudio en diversos idiomes, com han fet fins ara les cadenes que tenien els drets de retransmissió de la gala. Des de 1961 pertanyien a ABC, propietat de Disney. A Espanya ha pogut veure’s durant anys a través de Movistar Plus+. Un altre sisme en el terratrèmol global en què s’està convertint la pugna per l’hegemonia de l’aparell audiovisual.