El culte a la bellesa i l’era atòmica, estrelles del CCCB

El centre cultural retrà homenatge el 2026 a Josep Lluís Sert i acollirà veus de la literatura com Richard Ford i Amitav Ghosh.

El culte a la bellesa i l’era atòmica, estrelles del CCCB
2
Es llegeix en minuts
David Morán
David Morán

Periodista

Especialista en literatura, art i cultura pop.

ver +

Dels noms propis del còmic, la filosofia i la literatura als grans conceptes que han modelat i irradiat els segles XX i XXI. De Chris Ware, Georges Didi-Huberman i Mercè Rodoreda, aquesta última a la cartellera fins al 25 de maig, al culte a la bellesa i els estralls de l’era atòmica. Llums i ombres d’aquests temps nous i salvatges a què el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) prestarà especial atenció el 2026 amb dues grans exposicions temàtiques.

Així ho va anunciar ahir la directora del centre, Judit Carrera, durant la presentació d’una temporada que, encara sota l’influx rodoredià i la seva mirada sempre complexa i dual, s’endinsarà en l’exili i el desarrelament, retrà homenatge a Josep Lluís Sert en el marc de Barcelona Capital de Mundial de l’Arquitectura 2026 i acollirà grans veus de la literatura contemporània com Richard Ford, Michel Nieva, Amitav Ghosh, Kiran Desai i Lea Ypi.

Abans d’entrar en matèria, Carrera va celebrar els bons resultats del centre, que tanca l’any del seu 30è aniversari amb 470.000 visitants i creixements puntuals del 30% en festivals com Kosmopolis, i va anunciar que el pressupost per al 2026 serà de 16,8 milions d’euros, cosa que suposa un increment de poc més de l’1% respecte al del 2025. Números de bonança prepandèmica als quals se sumen aquest "públic digital actiu" format per 763.000 usuaris i el més que possible rècord que s’intueix darrere de Rodoreda, un bosc, inaugurada fa deu dies. "Les expectatives són altes", va reconèixer la directora.

En l’àmbit expositiu, el testimoni de Rodoreda el prendrà, entre el maig i el novembre, El culte a la bellesa, una coproducció del CCCB i la Wellcome Collection londinenca que es proposa examinar l’evolució del concepte de bellesa així com les múltiples dimensions filosòfiques, culturals, artístiques i científiques que l’envolten. La mostra, va destacar el cap d’exposicions del centre, Jordi Costa, arriba en un moment que "paraules com Ozempic, cosmeticorèxia i IA" estan alterant i condicionant la noció d’atractiu i l’afany de bellesa. "No hi ha una imatge bonica que sigui innocent, que no estigui condicionada", va destacar Costa a l’hora de presentar una proposta que, a partir d’obres d’Isidre Nonell, Colita, Ismael Smith, William Hogarth, Angelica Dass o Juno Calypso, investiga com s’han construït els ideals de bellesa al llarg del temps i "prestant especial atenció als cossos condemnats a l’exclusió i la invisibilitat".

Notícies relacionades

Pànic i furor

La segona gran exposició de l’any arribarà al novembre sota el títol de L’era atòmica, paraigua conceptual sota el qual el CCCB, en col·laboració amb el Museu d’Art Modern de París, reuneix més de 250 obres agermanades pels estralls polítics, culturals i científics de vuit dècades de pànic i furor nuclear. Així, obres de Chillida, Dalí, Duchamp, Yoko Ono, Hilma af Klint, Raymond Pettibon i Nancy Spero, entre d’altres, mostraran la fascinació estètica per la física, l’ona expansiva de la tragèdia i els combinats de ciència, misticisme i ocultisme que van circular lliurement a partir dels anys 70. L’empremta atòmica espanyola, amb Palomares i Vandellòs al capdavant, també tindrà el seu espai.

Temes:

Chris Ware CCCB