Barcelona, capital d’Ironman al sud d’Europa
La multinacional que controla 300 competicions de triatló a l’any, incloent-hi la Barcelona-Calella, gestiona des de la capital catalana la seva activitat a Espanya, Portugal, Itàlia i Andorra.
Completar un Ironman és una d’aquestes fites amb què tot esportista ha fantasiejat. La marca més internacional del triatló ha evolucionat fins al punt que és per a molts un repte i mou milers de persones per tot el món amb la voluntat de complir un somni. Amb més de 300 cites anuals, la de Barcelona-Calella és una de les proves més celebrades pels atletes internacionals. El seu recorregut, sense gairebé pendent, permet als participants buscar marques personals recorrent la costa del Maresme i disfrutant de les temperatures suaus del Mediterrani.
Inicialment, la cursa no formava part del circuit però, fa poc més d’una dècada, la multinacional nord-americana es va interessar per la companyia catalana que la gestionava i va acabar adquirint-la. Agustí Pérez, CEO d’aquella marca, ara és director general d’Ironman Spain i des de les oficines de Barcelona gestiona l’activitat de la marca al sud d’Europa. "Ironman no deixa de créixer. Fa poc que s’ha expandit el negoci també al sector del trail i la bicicleta, amb la compra d’una part d’UTMB i Cape Epic", explica Pérez.
Des de Barcelona, l’empresa centralitza l’activitat de quatre mercats, com són Espanya, Portugal, Itàlia i Andorra. "En aquesta zona les condicions són molt atractives i oferim una experiència de turisme esportiu. Esports, bon clima, sol, platja...", assegura. En aquest sentit, el perfil del participant és interessant perquè genera activitat a les zones. "El nostre principal client és home, anglès, d’uns 42 anys amb un perfil adquisitiu mitjà-alt, que acostuma a venir acompanyat de la seva família i fa una despesa important en la restauració", assenyala. Segons un estudi recent de la prova Ironman Calella-Barcelona del 2024, a tot Catalunya l’impacte econòmic d’aquesta cursa va pujar a 21,9 milions d’euros, va propiciar la creació de 194 llocs de treball i va suposar una recaptació de prop de 4,6 milions.
Experiència global
Aquesta despesa prové de la que efectuen els participants, inclosos l’allotjament, la restauració, el transport i les compres, que s’estenen tant a Calella, on comença l’Ironman, com a tot Catalunya. La pròxima edició tindrà lloc el 4 d’octubre del 2026.
Notícies relacionades"Anualment, més de 3.500 participants es troben en aquesta cursa, dels quals un 90% són estrangers i majoritàriament aprofiten el viatge per fer turisme, allargant les estades a una mitjana de 5 dies", explica Pérez, que puntualitza que és una de les proves més internacionals de la marca. "Barcelona té la infraestructura necessària per rebre aquest volum de persones. Cal tenir en compte que per a aquesta prova es reben unes 15.000-20.000 persones i que el 50% dels que s’inscriuen són debutants, per la qual cosa tenim una taxa de rotació altíssima", afegeix el director del mercat espanyol. "La tendència a les ciutats ha canviat. Han entès que esdeveniments com el nostre són profitosos, perquè el benefici va repartit a tota la infraestructura hotelera, comercial, restauració, lloguer de cotxe...", puntualitza.
Part de l’èxit prové del sentiment de comunitat que es genera al comprar una inscripció. "Som una empresa americana, treballem molt bé el sentit de pertinença a la marca, el marxandatge i l’acompanyament al client des del primer minut. Som més que una simple cursa, oferim una experiència gairebé vital per a molts i la possibilitat que facin el seu somni realitat complint una fita", reflexiona l’empresari.
- Una ‘Marató’ d’emocions
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Previsió meteorològica Tot el litoral i prelitoral català, en avís groc davant les intenses pluges previstes per a aquest dimarts
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Crisi ramadera Catalunya dona per finalitzada la crisi ramadera de la dermatosi nodular, que va obligar a sacrificar unes 3.000 vaques
- 'El segon cafè' de La 2Cat L'editorial de Cristina Villanueva: Quan la corda es trenca
- Cine ‘Romería’, ‘Sirat’ i ‘Sorda’, favorites dels premis Gaudí
- Crisi ramadera Els casos de pesta porcina s’eleven a 26 senglars després de la confirmació de 10 nous positius
- Previsió meteorològica Tot el litoral i prelitoral català, en avís groc davant les intenses pluges previstes per a aquest dimarts
