TERRATRÈMOL A HOLLYWOOD

Disney permet a OpenAI usar els seus personatges a Sora

L’estudi fa caure la barrera que quedava davant la IA generativa i en l’acord també anuncia una inversió de mil milions en l’empresa de Sam Altman.

Mickey Mouse o Iron Man podran sortir en els vídeos curts de l’empresa d’Altman

Disney permet a OpenAI usar els seus personatges a Sora
3
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

Disney, un dels principals estudis de la meca del cine, va anunciar ahir un acord amb OpenAI pel qual comprarà una participació de mil milions de dòlars en el gegant d’intel·ligència artificial (IA) i permetrà que els seus personatges tan icònics arribin a Sora, l’eina de vídeos curts de l’empresa fundada per Sam Altman.

La llicència és part d’un acord que, inicialment, té tres anys de durada. Portarà a Sora creacions llegendàries de Disney, Pixar, Marvel i Star Wars, una biblioteca amb més de 200 personatges i criatures que fins ara la casa fundada per Walt Disney havia defensat amb una ferocitat implacable, agressiva i gelosa. Que ho diguin, si no, per exemple, a les escoles bressol californianes que Disney va amenaçar de demandar si no treien murals amb els seus personatges de les parets.

De Mickey Mouse a la Ventafocs, Iron Man o Yoda, els personatges podran aparèixer en vídeos que Sora creï en resposta a peticions d’usuaris. Algunes seleccions comissariades d’aquests vídeos curts es podran veure a Disney+. En virtut de l’acord, a més, Disney es convertirà en "client d’OpenAI i podrà fer servir les seves eines per construir nous productes, incloent-ne per a Disney+". A més, Disney desplegarà ChatGPT perquè l’utilitzin els seus empleats.

Última barrera

Si bé l’acord no inclou llicència per a veus o actors de carn i ossos que hagin donat vida a personatges i creacions, representa una aliança amb la IA a la qual fins ara tots els grans protagonistes de Hollywood s’havien resistit. Tot i que OpenAI ha passat mesos parlant amb Disney i altres gegants com Universal, Warner Bros Discovery i Comcast, en els grans estudis havia dominat la reticència a obrir les portes de la creació audiovisual a una empresa d’intel·ligència artificial generativa. És una aliança a la qual es resisteixen els sindicats que representen tota mena de treballadors de la indústria. També causa por per la manera com la IA pot arribar a fer servir les dades.

Aquesta barrera ara cau. Segons alguns observadors, la resistència a l’avenç de la IA generativa no tenia cap sentit. Segons d’altres, Disney pretén avançar en aliances que en el futur poden abaratir els costos de producció i creació de contingut, encara que els crítics li recordin que pot ser a costa de l’originalitat. I entre els crítics també n’hi ha que adverteixen d’una aliança plena de perills, incloent-hi el d’usos dels seus personatges a Sora que poden arribar a ser demolidors per a la fins ara cuidadíssima imatge de marca.

Disney es va afegir a l’estiu a Universal per presentar una demanda contra Midjourney Inc., un altre generador d’imatges d’IA. Van acusar la firma de San Francisco de ser "un pou sense fons de plagi" per l’ús dels seus personatges més coneguts, de Darth Vader als Simpson o els Mínions.

Dimecres la companyia va enviar una carta a Google en la qual acusava el gegant tecnològic de violacions "a escala massiva" dels seus drets de propietat intel·lectual per fer servir sense permís el seu material per entrenar els seus models d’IA i l’instava a abandonar aquesta pràctica. Abans ja havia enviat missives semblants a Meta i a Character.AI.

Quan va presentar la demanda a l’estiu, un executiu de Disney va dir que la seva oposició era a la pirateria i a les violacions de drets, però no al potencial de la IA generativa per desenvolupar la creativitat. I és sobre aquesta promesa sobre la qual ara el cap màxim de Disney, Robert Iger, ha defensat l’acord assolit amb Altman.

Notícies relacionades

"A través d’aquesta col·laboració amb OpenAI estendrem d’una manera meditada i responsable l’abast de la nostra narració a través de la IA generativa i, alhora, respectarem i protegirem els creadors i la seva feina", va assenyalar Iger en un comunicat.

Altman, per la seva banda, va definir Disney com "el patró or de la narració" i va dir que l’empresa està "entusiasmada amb l’associació, que permet a Sora i a ChatGPT Images expandir la manera com la gent crea i experimenta gran contingut".