Gairebé la meitat de l’audiència de 3Cat té menys de 45 anys
La plataforma de TV3, que té més d’un milió i mig d’usuaris registrats, es consolida entre el públic jove.
La plataforma de TV3, 3Cat, fa dos anys de vida i ho celebra consolidant-se entre l’audiència més jove: un 43% dels usuaris tenen menys de 45 anys, pràcticament un de cada dos. A més, és el tercer servei de streaming més escollit pels catalans, únicament superat per Netflix i Prime Video. Ho ha aconseguit gràcies al milió i mig d’usuaris registrats i al fet d’aconseguir en el temps que porta de vida 500 milions de reproduccions acumulades, amb la connexió d’un milió de dispositius únics setmanals de mitjana i 357.000 hores de contingut en català.
Tornar a connectar amb el públic jove era un dels objectius principals de l’OTT de TV3, marcat pel pla estratègic de la nova CCMA. "La plataforma ens ha permès capgirar la pèrdua de públic de menys de 45 anys en la televisió lineal", destaca la presidenta de 3Cat, Rosa Romà. La plataforma va néixer el 2023 amb el repte de recuperar aquest públic i de "posicionar el català en un entorn digital en què la presència del català era molt minoritària", recorda Romà.
Productes exclusius de la plataforma, dissenyats amb una estratègia pròpia adaptada als nous hàbits audiovisuals, com La travessa, La casa nostra, Jo mai mai i Vinagreta, són alguns dels títols que han impulsat últimament aquesta tendència.
Romà va destacar que, tot i que TV3 manté "un lideratge indiscutible" i continua creixent (actualment se situa amb una quota mitjana de més de mig punt per sobre del 2024), no es pot obviar la tendència descendent en el consum de televisió lineal que impacta de manera global en el sector des de fa més d’una dècada, especialment respecte al públic de menys de 45 anys. De fet, a TV3, prop de tres de cada quatre teleespectadors tenen més de 55 anys.
La plataforma també ha servit per explorar audiències complementàries, amb exemples com els programes de TV3 Crims i Joc de cartes, que tenen perfils d’edats diferenciades en funció de la finestra de consum.
Algunes de les estratègies que han sigut clau a l’hora de recuperar el públic més jove han sigut l’ús de noves narratives i formats, adaptats a un context de consum audiovisual prioritàriament digital, així com la recerca i l’impuls de noves cares en el marc de la creació d’un univers de creadors de contingut en català.
Notícies relacionades"Aposta arriscada"
Com a exemple d’això hi ha Laura Escanes, la presentadora de les tres temporades de La travessa, el reality d’aventura de 3Cat. Una influencer que, a més, fins que va fitxar per la plataforma solia fer contingut en castellà. "Va ser una aposta arriscada per a un format tan complex", reconeix Cristian Trepat, cap de l’àrea de continguts, programació i cultura de 3Cat. Tot i això, remarca que Escanes fins i tot "s’ha sumat a la família de presentadors de TV3 amb la retransmissió de les campanades", que repetirà aquest Cap d’Any juntament amb Miki Núñez. Un altre influencer que debutarà aviat a 3Cat, el gener del 2026, serà Gerard Romero. Es posarà al capdavant de Fanzone, que servirà per "cobrir un buit de contingut que a la franja de menys de 45 anys li agrada molt: el futbol i el Barça".
- Segona vida (23) / JORDI VILA-PUIG Jordi Vila-Puig, exjugador del Barça d’hoquei patins: "La meva vida és una aventura en el món de l’esport"
- Baixa temporal Andreu Buenafuente abandona TVE de manera inesperada per prescripció mèdica: «He de parar una mica»
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- Presumptament... molt fort
- Una jutge investiga la suplantació de la identitat d’Ustrell
