Miró i els Beatles, en el regne d’Ubú

Una gran exposició amb obres de Picasso, Le Corbusier, Dora Maar i Enrico Baj, entre molts d’altres, explora l’empremta i el llegat en la història de l’art d’Alfred Jarry, l’autor d’‘Ubú rei’.

Miró i els Beatles, en el regne d’Ubú
1
Es llegeix en minuts
D. M.

Sonen els Beatles al museu, brilla l’enclusa que Mal Evans va colpejar amb encert durant les sessions d’Abbey Road, s’intueix la tornada rere l’adhesiu pa-pa-ra-pa, i... Un moment. ¿Què diantre fan els de Liverpool entre teles de Max Ernst, marionetes colossals de Miró i vinyetes de Picasso en les quals el mateix Franco cavalca un porc que llueix armadura medieval? ¿Com es pot passar del cabaret pop de Paul McCartney a l’abracadabrant pel·lícula que Marcel Duchamp va realitzar junt amb Yves Allégret i Man Ray el 1925 en segons?

La resposta és Ubú pintor, exposició monumental i increïblement transversal que fins al 5 d’abril explora al Museu Picasso de Barcelona l’impacte del dramaturg francès Alfred Jarry (1873-1907) i el seu escandalós i desmesurat Ubú rei en la història de les arts. Sí, en plural. Com les aventures de l’extravagant i abjecte dictador, prolongades en Ubú encadenat, Ubú cornut i Ubú al turó.

"Cal divertir-se", va resumir ahir el director del museu, Emmanuel Guigon, en un intent per encapsular en un haiku informatiu un afartament visual i sensorial que reuneix gairebé 500 obres entre llibres, quadres, escultures, instal·lacions audiovisuals, maquetes i titelles. Obres majors com l’Ubú emperador de Max Ernst, prestat pel Pompidou aprofitant el providencial tancament per reformes del museu parisenc, i reinvencions del mite ubuesc cortesia de Dora Maar, Jean Dubuffet i, és clar, Pablo Picasso, que guardava com un tresor (o això es deia) el revòlver d’Alfred Jarry.

Notícies relacionades

L’exposició, diu Guigon, explica la història que condueix al segle XX i XXI a través d’un personatge "infame i grotesc" que travessa "tota la contestació i l’humor negre". Un personatge nascut el 1896 com a obra de teatre i paròdia res dissimulada del Hamlet de Shakespeare i el magnetisme del qual va irradiar el treball d’artistes com Le Corbusier, William Kentridge, Pierre Bonnard, Joan Miró i Enrico Baj, entre d’altres. "Va ser el símbol de tota una revolució estètica", remarca Guigon, també comissari de la mostra.

L’esperit de Jarry, crític d’art, esteta i editor d’estampes, a més de dramaturg i fundador d’aquesta ciència de les solucions imaginàries que va ser la patafísica, travessa tots els àmbits d’aquest Ubú pintor.