François Jozic, nou director del Sónar: "Barcelona ha de tornar a ser la capital de l’electrònica"

L’emprenedor belga, de 52 anys, és des del mes passat el nou director del Sónar, i relleva l’equip que va crear el festival el 1994 (Ricard Robles, Enric Palau i Sergi Caballero, als quals s’havia unit Ventura Barba en les últimes edicions). Nomenat per la multinacional Superstruct Entertainment, propietària de la mostra, Jozic va ser el creador de Brunch Elektronic Barcelona, que se celebra al Fòrum i que continuarà dirigint, compaginant així les dues funcions.

«No podem competir amb el Primavera, però tampoc posem entrades a 350 euros»

«El meu rol és mantenir KKR el més lluny possible de la gestió del festival»

François Jozic, nou director del Sónar: "Barcelona ha de tornar a ser  la capital de l’electrònica"
5
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un mes enrere, ¿pensava que vostè seria el nou director del festival? ¿Estava preparat?

La decisió dels quatre directors va ser presa i consensuada des de fa molt temps. Quan, el 2018, es van unir a Superstruct, sabien que seguirien cinc anys, i la pandèmia ho va retardar dos anys més. Ha sigut una cosa natural i orgànica. Jo he treballat amb cada un d’ells, conec molt bé el Sónar i el seu equip. Ha sigut un pas natural.

Des de fora ha semblat un relleu abrupte. ¿Hi ha hagut un període de transició?

Enric Palau està cada dia treballant amb l’equip de programació. Encara té el compromís de tancar la programació del 2026. La tindrem al desembre. Generarà molt entusiasme, serem més Sónar que mai.

¿Què diu als que creuen que el Sónar ha mort tal com el coneixíem?

Que s’equivoquen totalment. Tenim un equip molt sòlid que fa el festival des de fa molts anys. És normal que hi hagi aquest dol pels fundadors, que han fet del Sónar una icona mundial. La primera vegada que vaig venir a Barcelona va ser pel Sónar, abans que per la Sagrada Família [riu].

El Sónar es va crear com alguna cosa més que un festival i és marca Barcelona.

El Sónar+D ha tingut un paper enorme, i continuarà sent una peça essencial. Tindrà més protagonisme que mai. L’únic que no m’agradava d’anar a la Fira Gran Via era perdre connexió amb la ciutat i puc anunciar que seguirà a Barcelona i no anirà a l’Hospitalet. Estem explorant ubicacions. També hi ha d’haver instal·lacions de gran format del +D que formin part de l’experiència, a la mateixa Fira.

El perfil musical del Sónar és més ampli i experimental que el del Brunch Electronik. ¿Continuarà sent així?

Volem mantenir-lo com un espai per al descobriment. Al Brunch vens amb amics a celebrar el moment, a passar-ho bé. El Sónar té una línia gairebé humanista, diria, de fer descobrir noves músiques, artistes, tendències...

¿La part més de festa, hedonista, no creixerà?

De cap manera. No tindria sentit canviar l’essència del festival. Aquesta part ja està coberta amb el Brunch.

No fa tant temps que el Sónar portava figures com New Order, Pet Shop Boys, Massive Attack... I en els últims temps semblava que el festival s’havia retirat de la lliga dels grans caixets. ¿On serà ara?

No sé si va ser una decisió conscient. Competim amb molts festivals. Cal trobar la fórmula on els artistes amb caixets elevats et permetin mantenir la nostra política de preus, i és difícil, però ho intentarem.

¿El Sónar no competirà amb el Primavera Sound per caps de cartell?

No podem, però tampoc posem abonaments a 350 euros. No vull anar a aquests rangs de preu. Al Sónar ve molt públic de fora, però sobretot local. Jo visc aquí des de fa molts anys i a Barcelona no ens podem permetre pagar un tiquet de 350 euros.

Han anunciat que el 2026 acabaran amb la distinció entre Sónar de Dia i Sónar de Nit.

Ho fem per mantenir l’esperit. Hi havia quatre escenaris de dia i quatre de nit, i ara seran sis en total, ininterrompudament, de cinc de la tarda a set del matí. L’essència del dia es mantindrà, hi haurà tres escenaris exteriors. I mantindrem preus assequibles, més que abans fins i tot.

¿Creuen que, una vegada concloses les obres a Montjuïc, el 2029, tornaran allà i recuperaran la distinció entre dia i nit?

No ho sé. Però veig avantatges en la unificació. No s’hauran de comprar dos tiquets. Estem estudiant que, si has arribat aviat, puguis sortir del festival i tornar. No haver de mantenir dues produccions alhora ens permet invertir en el disseny de l’escenari o a integrar instal·lacions immersives.

¿El futur del Sónar és a la Fira, descarten altres ubicacions?

La Fira és l’aposta per a, almenys, els pròxims dos o tres anys. En altres festivals, la qualitat del so és un dels punts febles, i a nosaltres les enquestes ens diuen que la qualitat és percebuda com a molt bona. Però quan vaig venir a Barcelona, el 2008, aquesta era la capital de la música electrònica i m’agradaria que tornés a ser-ho.

¿Creu que el Sónar, o la ciutat, ha perdut punch?

Barcelona, i no perquè hagi baixat de nivell, sinó perquè d’altres han pujat. Amsterdam és avui la meca de la música electrònica. A Barcelona estem darrere i em molesta.

¿En quins termes estem darrere?

En diversitat d’oferta. Barcelona ofereix molt, però artistes, mànagers, agents, venen per fer el seu xou i se’n van. És important la connexió amb la ciutat. Per això el 2026 recuperarem el SónarKids. Estem en converses avançades amb el Fòrum. Amb el Sónar +D en un lloc cèntric, el SónarKids al Fòrum, el festival a la Fira i l’off al Poble Espanyol, viurem una setmana de capitalitat de la música electrònica.

En l’última edició, el festival va patir una crida al boicot per la integració de Superstruct en el conglomerat KKR, assenyalat pels seus interessos a Israel i els territoris ocupats. ¿Com respondrà si es torna a produir?

Tant nosaltres, des de Brunch Electronik, com els fundadors del Sónar tenim una relació nul·la amb KKR. Jo ni sabia qui era. Però hi ha un informe del Comitè de Drets Humans de l’ONU, que investiga quines corporacions s’han implicat en la violació de drets humans a Palestina i a Gaza, en què, ja el 2024, KKR no hi figurava, i ara, en el nou estudi tampoc apareix. I ha pujat el nombre d’empreses esmentades, de 100 a 170.

Notícies relacionades

¿Han tingut contacte amb la Comunitat Palestina de Catalunya?

No. El boicot com a expressió de frustració davant un genocidi el puc entendre, però boicotejar la cultura i el Sónar no li puc donar suport. Ara, el meu rol és mantenir KKR el més lluny possible del festival. Tindrem independència mentre siguem autosuficients econòmicament. Per això no vull prendre massa riscos econòmics. Però el Sónar sempre ha sigut rendible i això no em preocupa.