ART
La Vila Casas obre nova etapa i ret homenatge al seu fundador
La fundació revisa el llegat del mecenes Antoni Vila amb una col·lecció "permanentment canviant" al museu Can Framis.
Reuneix 224 obres de 130 artistes i planteja una perspectiva renovada
La Fundació Vila Casas presenta Una col·lecció permanentment canviant al Museu Can Framis amb l’objectiu de mostrar les motivacions que han estimulat la creació artística catalana de les últimes dècades. A més, inaugura un espai d’homenatge a Antoni Vila Casas, empresari farmacèutic i mecenes, mort el 2023.
L’exposició reuneix 224 obres de més de 130 artistes i planteja una perspectiva renovada de la col·lecció. "La idea és que tothom pugui venir, independent dels seus coneixements artístics. No és un lloc elitista, sinó obert a tothom", destaca Bernat Puigdollers, director d’art de la fundació.
Conviuen peces històriques i de creació contemporània, com la més antiga, una obra de Josep Cusachs, i la més recent, El col·leccionista absent (2021), de Rafael G. Bianchi, obra que dona títol i sentit al projecte. Entre les dues, es desplega una constel·lació que reflecteix l’evolució del llenguatge pictòric a Catalunya, amb Salvador Dalí, Àngel Ferrant, Joan Vilacasas, Mari Chordà, Magda Bolumar, Nazario, Laia Abril o Susana Ynglada, entre molts altres.
La vicepresidenta de la fundació i responsable de l’àrea de salut, Montserrat Viladomiu, explica que l’espai homenatge a Vila Casas pretén commemorar la seva tasca a favor de la societat i els artistes a través de l’art i la salut, els dos pilars de la fundació: "Volem que la societat catalana recordi la seva tasca de mecenatge i filantropia, però també mostrar la seva vida". Explica amb obres procedents de la col·lecció particular de l’empresari, que han sigut cedides per la seva viuda, Montserrat Pascual Samaranch.
L’exposició s’estructura en tres àmbits: La matèria com a vehicle, La realitat transgredida i El gest d’existir. El primer dona visibilitat al món terrenal i a la pintura matèrica per abordar qüestions profundes difícils d’explicar. El segon explora la relació amb l’entorn i els objectes que ens envolten i ens defineixen. El tercer situa l’ésser humà al centre, reflexionant sobre com les accions en vida poden influir en les generacions futures.
La nova etapa inclou un espai dedicat a l’art com a via de salut, línia fundacional de la Fundació Vila Casas, que entén els museus com espais de calma i introspecció, on l’art pot contribuir al benestar i a la salut mental. "Volíem crear un petit oasi dins del museu, un lloc per meditar, per sentir l’art com una experiència que millora la qualitat de les nostres vides", explica Puigdollers.
Notícies relacionadesReptes futurs
En els últims mesos s’han publicat informacions que apunten a una suposada crisi institucional en la fundació per relleus en diversos càrrecs i sortides de personal. Cristina Ribes, directora general de la fundació, que porta un mes en el càrrec, desmenteix aquesta situació: "La Fundació Vila Casas, com totes les fundacions, té relleus a nivell de direcció. Creiem que és bona la renovació de càrrecs directius per aportar noves mirades, noves maneres de ser i de focalitzar també l’impacte social que volem tenir". Ribes comenta que les fundacions passen per etapes: "Hi ha canvis en els patronats de renovació dels equips, que són renovacions naturals que totes les institucions tenen, i també estem identificant quins són els reptes futurs".
- Mobilitat Catalunya aposta pels trens de 100 metres d’Alstom i deriva els de 200 metres d'Stadler a Madrid
- Baralla al carrer Apallissen un home a Blanes després que gairebé l'atropellessin i ell els ho recriminés
- ‘Divinize’ de Rosalía, la primera cançó en català en el Top50 Global de Spotify
- ACTUALITAT BLAUGRANA Messi visita el Camp Nou sense avisar el Barça: «Un lloc que trobo a faltar amb l’ànima»
- Viatge d’Estat L’Executiu veu la visita dels Reis a la Xina favorable també per a la UE
- L’estrella de Portimao I la guanyadora del GP de Portugal és...¡Alice!
- Bàsquet L’NBA perd Wilkens, el seu entrenador més llegendari
- LA CRISI DEL PALAU El Barça negocia amb Pascual perquè agafi ara l’equip
- Una operació històrica Gil Marín i Cerezo venen l’Atlètic de Madrid al fons Apollo
- Solidaritat Les entrades del Catalunya-Palestina, en venda a la web de la federació
