Robatoris d’art sense tòpics
Kelly Reichardt, la directora viva més important dels Estats Units, estrena la seva novena pel·lícula, ‘The mastermind’, una insòlita aproximació al cine d’atracaments protagonitzada per Josh O’Connor.
Una cosa que convé saber sobre Kelly Reichardt és que té flaca pels perdedors; la directora viva més important dels EUA sempre centra el seu cine en personatges marginals i extraviats en la seva recerca del somni americà. Una altra dada sobre ella és la seva proclivitat a prendre gèneres cinematogràfics i desconstruir-los meticulosament fixant-se menys en les seves convencions que en els detalls, les textures i els ritmes de la vida real; així ho demostra el seu novè llargmetratge, The mastermind, insòlita aproximació al cine d’atracaments.
"Sempre m’han interessat els robatoris d’obres d’art i, sobretot, em fascinen els qui organitzen aquests cops per disfrutar de l’art de manera clandestina, com aquella parella que va robar un quadre de Willem de Kooning valorat en 80 milions de dòlars per tenir-lo penjat al dormitori; també em resulta sorprenent que fàcil que era robar art abans que tots aquests dispositius electrònics estiguessin instal·lats als edificis i els carrers", explica la directora. "El que va inspirar la meva pel·lícula és un article que vaig llegir sobre un robatori d’art que va tenir lloc el 1972 al Worcester Art Museum, a Boston. Un parell de tipus van robar una pintura de Rembrandt i una de Picasso i dues de Gauguin. Un mes després els havien detingut".
Això que s’acaba d’explicar ja dona a entendre que The mastermind no té la mena de pirotècnia visual i narrativa que nodreix clàssics del cine d’atracaments. "És una pel·lícula en què les coses es torcen perquè s’encalla el pom d’una porta o es trenca un esglaó d’una escala". Cal matisar que el seu títol –en català, ‘ment mestra’– és irònic. El seu protagonista és un fuster sense ocupació de molt bona família que organitza el robatori a plena llum del dia de quatre pintures en un museu i que ni abans ni després del cop demostra cap mena de mestria mental. La seva incompetència atorga a la primera part de la pel·lícula notables dosis d’hilaritat, abandonada després a mesura que, en la fugida, el tipus va deixant un rastre de sentiments ferits i relacions trencades.
És algú descaradament egoista, que pretén rebel·lar-se contra el seu propi privilegi però alhora no dubta a aprofitar-lo quan li convé, i que gràcies al privilegi ha aconseguit arribar fins a l’adultesa sense assumir responsabilitats. Seria un personatge rotundament antipàtic si no fos perquè li dona vida el britànic Josh O’Connor, potser l’actor més reclamat de l’actualitat i també un dels més carismàtics. "En Josh és capaç de fer servir el cos de manera que il·lustri a la perfecció la psicologia del personatge que interpreta en cada moment", explica Reichardt.
Els EUA actuals
The mastermind està ambientada en l’any 1970 i aconseguiria convèncer qualsevol espectador despistat que també va ser produïda aquell any, gràcies tant al seu evocador disseny de producció com a la seva connexió amb tot aquest cine del nou Hollywood habitat per antiherois i desencisat amb les institucions nord-americanes. Per mitjà del seu retrat de l’Amèrica de Richard Nixon, la pel·lícula reflecteix la preocupació de l’autora per l’estat actual dels EUA. "El Vietnam i el Watergate van generar un desencant i un cinisme que han marcat totes les dècades posteriors. Fa 50 anys, el meu país es va trencar per les mentides de Nixon; avui, en canvi, recolza algú que sobretot menteix".
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
