Trobada

El paper dels artistes en la Transició

¿Quin paper han tingut les diferents disciplines culturals en la consolidació de la democràcia a Espanya? El Cercle de Cultura aborda aquesta qüestió amb una sèrie d’experts. "Els artistes sempre han reaccionat als canvis socials i polítics", es recorda.

«L’educació i l’art continuen massa separats», va assenyalar Ainhoa Grandes

El paper dels artistes en la Transició

Elisenda Pons / EPC

2
Es llegeix en minuts
Alba Giraldo
Alba Giraldo

Redactora

ver +

L’acte d’ahir, conduït pel periodista i escriptor Sergio Vila-Sanjuán, va proposar una mirada crítica sobre com la creació artística, la indústria editorial i les institucions culturals han contribuït a enfortir el sistema democràtic i a definir la identitat cultural d’Espanya. La sessió va reunir diferents veus, com Jesús Badenes, director general de la Divisió Editorial de Grup Planeta; Laura Cendrós, presidenta de la Fundació Amics del MNAC, i Ainhoa Grandes, presidenta de la Fundació Macba.

La conversa va posar el focus en el final del franquisme per obrir la porta a una etapa de llibertat creativa que va transformar el panorama cultural. Aquest canvi va ser determinant en l’àmbit editorial: "Amb l’arribada de la democràcia es va poder parlar de temes dels quals abans no es parlava. L’assaig va viure una etapa molt rica i la no-ficció va créixer enormement", va recordar Jesús Badenes. El directiu de Grup Planeta va explicar que fenòmens com Sant Jordi o premis literaris com el Nadal i el Planeta "van ajudar a descobrir noves veus i a consolidar la lectura com a hàbit cultural".

Segons Badenes, la lectura ara passa un moment d’expansió: "L’últim baròmetre d’hàbits de lectura reflecteix que el 66% dels espanyols llegeix per plaer, l’índex més alt que hem tingut mai. L’any 2000 era només del 39,5%". Per a ell, la veritable revolució del sector no ha sigut tecnològica, sinó comercial.

"El que ha canviat el món del llibre no són els llibres electrònics ni els audiollibres, sinó el comerç electrònic: el 23% de les compres es fan online". Badenes també va destacar la captació de nous públics a la lectura.

Un sistema artístic madur

Notícies relacionades

Des de l’àmbit artístic, Ainhoa Grandes va recordar que "els artistes han reaccionat sempre als canvis socials i polítics. Des d’Antoni Tàpies o Eduardo Chillida fins a Manolo Valdés van ser símbols d’una Espanya moderna i europea". La presidenta de la Fundació MACBA també va recordar que als anys 80 es van consolidar les estructures del sistema artístic. "El naixement d’Arco [el 1982] va ser un moment clau: va permetre conèixer què passava en altres mercats i va professionalitzar l’ecosistema de l’art", va apuntar. Els anys 90, va afegir, van portar globalització i nous discursos, com la identitat de gènere, art d’altres territoris, la irrupció del vídeo i l’art immersiu.

"La inauguració del Guggenheim de Bilbao va canviar el paradigma: el museu va passar de ser un contenidor cultural a convertir-se en motor urbà i econòmic", va dir. No obstant, la crisi del 2007 va marcar un punt d’inflexió amb retallades, tancament de galeries i precarietat per als artistes. "Avui el sistema artístic espanyol és madur i divers, però els creadors continuen treballant en condicions precàries. L’educació i l’art continuen massa separats", va exposar com a reptes pendents de la indústria. Laura Cendrós, presidenta de la Fundació Amics del MNAC, es va mostrar crítica amb el Govern estatal i la falta de recursos econòmics per al món cultural barceloní: "S’hauria d’haver entès que Barcelona és una ciutat cultural molt important, no només Madrid", va concloure.

Temes:

Bilbao Focus