L’ESCENA QUE VE

Barcelona s’omple de musicals: d’‘El fantasma de la ópera’ a ‘Tootsie’

Aquesta temporada, diversos títols tempten els fans del gènere. Destaquen l’estrena a Espanya de l’obra inspirada en la mítica pel·lícula protagonitzada per Hoffman i l’aplaudit ‘L’amor venia amb taxi’, de La Cubana.

‘Ànima’, inspirada en el món de l’animació, torna al Tívoli després de triomfar al TNC

Imágenes de los espectáculos Ànima y La tercera fuga

Imágenes de los espectáculos Ànima y La tercera fuga / EPC

4
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Aquesta temporada hi ha diversos títols que aspiren a atraure els fans del gènere a Barcelona. Per ara ja se n’han estrenat dos: El fantasma de la ópera i L’amor venia amb taxi. Ben aviat s’estrenarà Tootsie, mai vist a Espanya, i tornarà la producció anglesa de The Rocky Horror Picture Show. Al desembre arriba una nova versió de Germans de sang i al febrer torna Ànima, l’aplaudida obra de creació que va triomfar al TNC. Cap d’aquests títols estarà tota la temporada a la cartellera, com Mar i cel, el gran èxit de l’última temporada de Dagoll Dagom que torna en versió cinematogràfica. Serà el 28 de novembre als cines de Catalunya, amb direcció de Paulí Subirá i música de l’Orquestra Simfònica del Vallès.

Letsgo i Banderas

El fantasma de la ópera ha sigut el primer a alçar el teló i està tenint molt bona acollida del públic que té ganes de veure aquest gran clàssic, una cèlebre obra d’Andrew Lloyd Webber que no s’havia vist fins ara a la capital catalana. Aquesta aconseguida versió, produïda per Letsgo i Antonio Banderas, compta amb un repartiment diferent del que es va estrenar a Madrid. Brillen Ana San Martín com a protagonista femenina i Daniel Diges com a fantasma, amb una partitura quasi operística i fantàsticament servida per Miquel Tejada al capdavant de catorze fantàstics músics. El públic surt encantat amb aquesta versió en castellà, que ofereix una espectacular escenografia giratòria i diverses sorpreses que és millor no explicar.

El fantasma de la ópera és una història gòtica d’amor que mostra el que passa davant i darrere d’escena. El món del teatre també està en el centre del nou musical de La Cubana estrenat al Romea. L’amor venia amb taxi, un títol de Rafael Anglada, és l’obra que s’ha proposat muntar un grup el teatre aficionat protagonista. És un homenatge als que van contribuir a la recuperació del teatre en català durant el franquisme, com el Romea, on es va estrenar L’amor venia amb taxi. L’espectacle acull moltes al·lusions als artistes del Paral·lel i s’hi recuperen números dels Vienesos, d’Alady i de la Bella Dorita, amb ràpids canvis de telons pintats artesanalment i un vestuari acolorit. Hi ha un treball enorme en aquesta obra de La Cubana, companyia veterana amb 45 anys d’història i fidels seguidors. Tot i que al seu director, Jordi Milán, no li fa gaire el pes anomenar musical aquesta peça, el públic surt impressionat per la versatilitat de la vintena d’intèrprets. Fins i tot els músics hi participen activament i s’integren en el muntatge. Tot un encert.

Tootsie, basat en el film que té el mateix títol, protagonitzat per Dustin Hoffmann i ara transformat en musical per Robert Horny i David Yazbek, s’estrena el dia 22 al Teatre Apolo en castellà. Mai s’ha vist al nostre país i puja a escena gràcies a l’afany, quasi obsessió, del director i productor Bernabé Rico, fan del film que debuta en el gènere musical i a Barcelona.

Repartiment de luxe

El món del teatre també és protagonista en aquest musical que acaba de començar les funcions prèvies. Compta amb un fantàstic repartiment en el qual Iván Labanda assumeix l’exigent doble rol de Michael i Dorothy; Diana Roig és Julie, l’actriu amiga de Dorothy, i Ricky Mata encarna el company de pis de Michael i és ‘cover’ del protagonista.

"Labanda és un actor tot terreny. Ha entès el meu codi i ha aportat moltíssim", diu Rico. En aquesta "sitcom musical", a més del repte vocal de cantar com una dona, els constants canvis de vestuari i de personatge són tot un desafiament per a Labanda. "El més difícil és la desconstrucció del personatge de Michael sense perdre la credibilitat, entenent que és una comèdia frenètica de ritme endimoniat", diu l’actor. Tootsie explica la història d’un actor que, davant les dificultats per treballar, s’anima a buscar un paper femení transvestit com a dona i no només ho aconsegueix, sinó que es converteix en una estrella de Broadway (en la pel·lícula, triomfava en el món televisiu). "Les cançons són precioses", diu Roig. I més encara interpretar-les amb una orquestra d’onze músics que es veuen en escena, que és poc freqüent.

Sexe, sang i ànima

Tres musicals tornen aquesta temporada. El Coliseum acull per segon any consecutiu The Rocky Horror Picture Show, una producció del West End en anglès que aquest any compta amb un al·licient extra: Jason Donovan com a Frank-N-Furter. Des del 23 d’octubre i fins al 2 de novembre, el cantant australià que va triomfar en el pop entre els anys 80 i 90 aportarà la seva àmplia experiència en el personatge de boig científic transsexual. Segur que els que es van enamorar de Donovan quan eren adolescents al·lucinaran amb la seva transformació en aquesta producció, gràcies a la qual va conèixer ja fa anys la seva dona.

Notícies relacionades

L’esperat retorn de Germans de sang arribarà al Condal amb una nova producció dirigida per Daniel Anglès a partir del 10 de desembre. Anglès compta amb un potent elenc liderat per Mariona Castillo, Albert Salazar i Roc Bernadí en aquesta nova versió del musical de Willy Russell que va triomfar el 1994 al mateix teatre. I un altre musical imperdible és Ànima.

L’aplaudida obra de creació en català amb aires de Broadway que va inaugurar el TNC la temporada passada recalarà al Tívoli a partir del 20 de febrer vinent. El món de l’animació en el Hollywood dels anys 30 emmarca aquesta història protagonitzada per l’actriu Paula Malia, que interpreta una jove que somia dibuixar i no només dedicar-se a pintar, que era el màxim que podien fer les dones en els estudis en aquella època.

Temes:

Musicals