Retrat i història cultural pop d’un assassí

Retrat i història cultural pop d’un assassí
2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després d’explorar les biografies de Jeffrey Dahmer, l’anomenat carnisser de Milwaukee, i els germans Erik i Lyle Menendez, nois de bona família que van matar els seus pares a la seva mansió de Beverly Hills, el productor Ryan Murphy i el seu còmplice habitual Ian Brennan dediquen la nova entrega de la sèrie antològica Monstruo al considerat primer monstre purament nord-americà, Ed Gein, granger d’un poble perdut de Wisconsin amb aficions macabres. Se li coneixen dos assassinats, però és conegut, sobretot, per desenterrar cadàvers i utilitzar pell, ossos i parts humanes per fer-se màscares, roba o objectes decoratius per a la llar.

L’habitualment ben plantat Charlie Hunnam (que a punt va estar de ser Christian Grey) frunzeix el gest i busca una curiosa veueta per donar vida a Gein, en principi l’apocat fill petit d’una mare ultrareligiosa (Laurie Metcalf) que el vol allunyar de qualsevol contacte amb el gènere femení, començant per la veïna Adeline Watkins (estel·lar Suzanna Son), presentada com una jove de gustos foscos que somia exercir com a ajudant del fotògraf de successos Weegee (¡Elliott Gould!).

Notícies relacionades

Segons la visió de la sèrie, amb bastantes parts de pura invenció, va ser l’Adeline qui va desencadenar la criminalitat de Gein al mostrar-li fotos reals dels camps de concentració nazis. Revistes pulp de dubtosa mena fan que el protagonista desenvolupi la seva obsessió per Ilse Koch (Vicky Krieps), la sàdica dona del comandant de Buchenwald, convertida de tant en tant en inesperat centre de l’acció. En la seva recerca dels motius de Gein, Brennan indaga en la seva relació amb la seva mare, la seva esquizofrènia i una obsessió pel cos femení (l’anomenada ginecofília) que no s’ha de confondre amb transsexualitat, una cosa que en la sèrie ens aclareix Christine Jorgensen (Alanna Darby), una de les primeres dones que es van operar per canviar de sexe.

Per afegir capes conceptuals al projecte, Brennan es preocupa per explicar-nos l’impacte de Gein en la cultura pop: de quina manera va influir (o, sigui dit de passada, va poder influir) en el desenvolupament de Psicosi, La matança de Texas i El silenci dels anyells, aprofundint sobretot en els dos primers exemples. Després de transformar-se en Truman Capote per a Feud, Tom Hollander es deixa aquí col·locar capes i capes protètiques per exercir com Hitchcock. També veiem el director Tobe Hooper (Will Brill) creant Leatherface o Ted Levine (Golden Garnick) fent el seu famós ball de genitals ocults com Buffalo Bill.

Temes:

Cine