Sabina, l’hora de l’últim vals al Sant Jordi del cantautor cràpula
L’autor de clàssics com ‘19 días y 500 noches’, ‘Y nos dieron las diez’ i ‘Princesa’ afronta les seves últimes cites amb el públic de Barcelona, avui i dissabte, concerts d’una gira amb què dona per acabada la trajectòria als escenaris.

Fa dos anys gairebé clavats, un 29 de setembre, al final del segon dels dos concerts que va fer al Palau Sant Jordi (amb molt poca premsa), Joaquín Sabina va fer arquejar les celles de tot el seu equip, des dels músics fins als directius de la promotora The Project, quan va insinuar que potser aquell seria el seu últim concert a Barcelona. Els dies següents es va mirar de treure-hi ferro, però no van passar més de nou mesos fins que va caure l’anunci de la gira Hola y adiós, que el porta avui i dissabte, presumiblement per última vegada, a l’escenari de Montjuïc.
Un itinerari que va començar al gener a ultramar, allà on el cantant té tant o més públic que a Espanya. Sabina, de 76 anys, ha rondinat alguna vegada sobre el fet que aquí no s’ha parlat gaire dels seus triomfs d’allà (en comparació amb els del seu col·lega Serrat) i, certament, els números impacten: van ser sis nits a l’Auditori Nacional de Ciutat de Mèxic (a 10.000 assistents per tanda) i deu més al Movistar Arena de Buenos Aires (a multiplicar per 15.000).
Són paràmetres d’estrella pop per a un compositor a qui la fama va arribar una mica tard: mentre Serrat ja era un ídol amb 24 anys, Sabina no va assolir un estatus semblant fins als 38, quan l’àlbum Hotel, dulce hotel (1987) va oficialitzar el seu tarannà de rondallaire d’històries de la vida bohèmia, invocant des de la cançó titular la soledat del poeta correcamins i capturant el gran públic amb tonades com Así estoy yo sin ti.
Cançons de 13 àlbums
Va ser en aquella gira quan va oferir el seu "primer concert important" a Barcelona (així ho declararia amb els anys), a la Monumental, la nit de l’atemptat d’ETA a l’Hipercor. En endavant, a partir de 1992, tendiria a assentar-se al Sant Jordi, on, tot sol o al costat del seu amic el Nano, ha arribat a actuar fins a 18 vegades.
Així com en la gira anterior, anomenada Contra todo pronóstico, es veia a venir el crepuscle en una selecció de cançons tocada per les pèrdues i pel pas del temps, en aquest Hola y adiós hi ha menys fil narratiu i prioritza la pura antologia, amb 13 àlbums esmentats durant el seu recorregut de cada nit per 20 o 21 peces. El resum dràstic d’un artista que, assegura, no es va veure mai omplint grans recintes, perquè el seu somni era cantar les cançons en bars com La Mandrágora. Aquí hi va gravar l’any 1981 el seu disc amb Javier Krahe i Alberto Pérez, amb temes com Pongamos que hablo de Madrid, que més endavant popularitzaria Antonio Flores. D’aquells anys només rescata una peça en aquesta gira, Calle Melancolía, el retrat d’un Madrid desolador, on "las chimeneas vierten su vómito de humo".
Aliè al món de la movida, Sabina sí que va formar part del cabdell de cantautors que s’arremolinaven, en uns temps que van ser hostils per al gènere, als locals del barri madrileny de Malasaña.
Va arribar a ser soci (breument) d’un d’ells, Elígeme, local de mítica memòria que va obrir el 1985 i que acollia els bards de la contrada, com Javier Krahe, Luis Eduardo Aute, Luis Pastor, Suburbano i Jaume Sisa en la seva fase de Ricardo Solfa. Sabina, però, tenia el seu propi rumb. Filtrava l’excitació del rock-and-roll i el seduïa la idea del concert festa, de plaça major de poble, influït per l’estil de l’Orquestra Mondragón, tal com observava el ja desaparegut trobador aragonès Joaquín Carbonell en la recomanable biografia Pongamos que hablo de Joaquín.
Enrenous polítics
L’àlbum més esmentat en aquesta última gira, però, és 19 días y 500 noches (1999), el disc en què Alejo Stivel li va capturar la veu sense maquillatges, castigada per la vida tant com les seves cançons, i li va modular la sonoritat, el clixé pop-rock. Al mateix temps, l’espectre estilístic recollia l’influx de la rumba, la ranxera, la picada d’ullet al tango. Va tenir una mica de correctiu a l’estil Rick Rubin amb Johnny Cash, cinc anys abans: un Sabina més pròxim a l’oïda, amb més cruesa i textures orgàniques, cosa que va consolidar-lo com a trobador popular i va donar presència al seu perfil de cràpula. Va ser llavors quan va canviar de mànager: de Paco Lucena a José Emilio Navarro Berry, el de Serrat.
Notícies relacionadesCompositor obsessivament minuciós, que dona un disc per acabat només quan no li queda cap altre remei, a Sabina no li ha tremolat el pols a l’hora d’avortar els plans de la indústria: la gira transatlàntica amb Fito Páez, que es va carregar de sobte per desavinences amb l’argentí; el pla d’integrar-lo a la caravana d’El gusto es nuestro, amb Serrat i Víctor i Ana, una plaça que va acabar ocupant Miguel Ríos. Com a figura pública, sovint ha sigut notícia per aspectes extramusicals, des de les seves malalties i inseguretats (infart cerebral isquèmic, problemes digestius, caigudes, depressió, pànic escènic) fins a la seva evolució política.
I no cal parlar de l’enrenou, bastant intens a Catalunya, de cedir la seva lletra de l’himne d’Espanya a Ciutadans en la campanya del 2012, i de la seva confessió de sentir-se menys d’esquerres amb els anys, en vista del "fracàs ferotge" del comunisme. Soroll de fons que s’allunya en aquesta hora del comiat escènic, en un temps en què la generació troncal dels cantautors tendeix a desintegrar-se: ho van deixar Llach, Raimon i Serrat, i ens van deixar Chavela, Aute, Krahe, Milanés i, dimarts, Pablo Guerrero. Ara bé, després de publicar tres cançons aïllades des del 2022 (la més pròxima és Un último vals), Sabina diu un àlbum, un punt final, encara està en camí, i li haurem de fer cas.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sector bancari El món empresarial català conté la respiració davant el final de l’opa
- La T.I.A contra el narcotràfic L’as a la màniga d’Ibáñez: arriba l’últim Mortadel·lo, un còmic inèdit i ‘perdut’ des de fa 10 anys
- OSTEOPOROSI Les fractures òssies per fragilitat augmentaran un 30% en tan sols cinc anys i les dones són el grup més vulnerable
- ¿Ningú vol dimissions?
- Viatge del president Illa es veurà amb el rei Carles III d’Anglaterra en el marc d’unes jornades contra el canvi climàtic a Londres
- Reconciliació Putin rep el president de Síria per primer cop després de la guerra
- Guerra a l’est d’Europa L’OTAN afina el protocol contra les intrusions russes al seu espai aeri
- El conflicte del Pròxim Orient La manifestació propalestina de BCN acaba en aldarulls
- El conflicte del Pròxim Orient Hamàs lliura els cossos de dos ostatges més i assegura que no té accés a la resta
- Trobada del president amb el rei d’Anglaterra Illa trasllada a Carles III el compromís de Catalunya contra la crisi climàtica