Clàssic del cinema mut

‘El fantasma de l’òpera’, amb nova partitura i en viu

El jove compositor de 18 anys Pau Riba, becat a la Berklee de Boston, debuta demà amb la seva primera banda sonora al Mooby Aribau. Compta amb la soprano Aseel Massoud per acostar al públic actual un film estrenat fa un segle.

‘El fantasma de l’òpera’, amb nova partitura i en viu
3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

La sales Mooby Aribau de Barcelona projectaran demà i demà passat el clàssic de cinema mut El fantasma de l’òpera amb música en viu. La banda sonora, totalment nova, serà interpretada per l’Original Soundtrack Orchestra (OSTO) amb el jove Pau Riba (18 anys), compositor de la música, al piano. Aclareix, per cert, que no té res a veure amb la família del cantant català que es diu igual que ell. Aquest viatge al passat a l’Aribau amb una versió renovada servirà per commemorar el centenari del film original de Rupert Julian, protagonitzat per Lon Chaney, Mary Philbin i Norman Kerry.

"Quan em van encarregar l’obra no vaig voler veure cap versió del film per no contaminar-me", explica a aquest diari aquest fins fa poc estudiant de piano del Conservatori del Liceu, on es va graduar amb Menció d’Honor. Està fascinat per la música de cine, que estudia a la prestigiosa Berklee College of Music de Boston. "És la primera vegada que col·laboro en un projecte com aquest", diu el músic.

La partitura original de Joseph Carl Briel –compositor també del film El naixement d’una nació– ha desaparegut. El fantasma de l’òpera és una joia que en la seva estrena el 1925 va ser el primer film comercial que va incloure diversos minuts de metratge en color i efectes visuals. En aquesta nova versió, Andrés Vázquez, com a director i responsable del muntatge, i Francisco José Vázquez, com a director d’efectes visuals, han treballat de manera artesanal, fotograma a fotograma, però han utilitzat la tecnologia d’última generació que permet recrear el film i fins i tot recuperar-ne alguns segons perduts gràcies a l’extensió generativa. Aquesta nova versió ha sigut possible gràcies a una producció 100% catalana de la mà de Bonita Films, TheReports i Maximus Entertainment.

Per primera vegada el film es veurà amb cartells en català i hi haurà una veu femenina a la partitura. La banda sonora no s’assemblarà a les que s’han fet abans per a aquest film mut ja que cap havia inclòs abans una soprano en directe. La cantant interpreta, entre d’altres, el tema d’amor principal, així com dos trossets de les àries de l’òpera Faust de Gounod, que apareix cantant al film la protagonista. "Per a mi era una cosa lògica comptar amb una soprano tenint en compte que l’acció transcorre en un teatre d’òpera i que la seva protagonista femenina és una cantant", comenta Riba. Tenia clar que la veu idònia que necessitava era la d’Aseel Massoud, soprano siriana assentada a Barcelona que va emocionar a l’última gala Catalunya aixeca el teló. "Ja havia col·laborat abans amb ella i és una passada."

A l’hora d’explicar com sona la seva partitura, Riba no ha de pensar-ho massa: "Sona a clàssic contemporani. He intentat no imitar ningú, ser jo i transmetre en música el que veig fixant-me tant en les imatges del film. Però també abans d’entrar en el projecte em vaig llegir el llibre en el qual s’inspira la història".

Difícil sincronia amb la imatge

Notícies relacionades

Reconeix que no ha sigut un procés fàcil tirar endavant una hora i mitja de música. "La sincronia entre música i imatges ha sigut el més complicat, a part dels bloquejos que un supera a força de treballar", admet Riba, que va compaginar el projecte amb el batxillerat al Conservatori.

Tot i que la banda sonora es va gravar en un estudi amb una vintena de músics, en el cine en seran 14 més el director. "No cabem tots al cine Aribau", afirma. Té moltes ganes de donar a conèixer la seva primera banda sonora. Pocs dels seus col·legues de primer any a Berklee podran presumir d’una cosa semblant a aquesta.