La Mostra obre una edició marcada per la política

Javier Milei

Javier Milei / Anita Pouchard Serra / BLOOMBERG

1
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

L’ascens de Javier Milei al poder a l’Argentina va suposar el desmantellament del sistema d’ajudes estatals als creadors cinematogràfics d’aquell país, i la solidaritat que el Festival de Sant Sebastià ha mostrat amb ells des d’aleshores sens dubte explica l’elecció de la pel·lícula que ahir per la nit va obrir la seva 73a edició, una de les tres produccions argentines –sí, tres– que aquest any aspiren a la Concha d’Or.

Dirigida i protagonitzada per Daniel Hendler, uruguaià establert a Buenos Aires des de fa dècades, 27 noches és una comèdia que s’inspira en fets reals –el cas d’una octogenària que va ser internada en un psiquiàtric en contra de la seva voluntat per part de les seves filles i a qui es va diagnosticar erròniament un deteriorament psicològic– per reflexionar amb humor sobre la importància de la cura de la salut mental i els prejudicis que imposem sobre la gent gran. És una pel·lícula indubtablement afable, però, això sí, més indicada per veure-la al saló de casa a l’hora de la migdiada –no en va és una coproducció de Netflix– que per exercir de pel·lícula inaugural i aspirar a un premi en un festival de prestigi internacional.