TROBADA EDITORIAL

El mercat espanyol de llibres preveu superar els 1.200 milions el 2025

El Fòrum Edita reuneix Núria Cabutí, CEO de Penguin Random House, i Jesús Badenes, director general de la divisió editorial del Grupo Planeta, per mirar d’explicar les bones perspectives del sector a Espanya.

El mercat espanyol de llibres preveu superar els 1.200 milions el 2025
3
Es llegeix en minuts
David Morán
David Morán

Periodista

Especialista en literatura, art i cultura pop.

ver +

Optimisme moderat, excepció ibèrica i, en fi, el miracle del llibre en plena revolució digital. A l’hora d’auscultar el mercat editorial i oferir un diagnòstic que expliqui i recolzi aquest creixement del 4% en el primer semestre del 2025, segons dades de la consultora GfK, el Fòrum Edita va mobilitzar ahir les altes esferes per celebrar el seu desè aniversari amb un altre acarament amistós entre Planeta i Random House. Un mà a mà entre els dos grans grups que es disputen el lideratge del mercat del llibre i que, en certa manera, marquen el ritme a gairebé tots els altres.

A un costat, Jesús Badenes, director general de la divisió editorial del Grupo Planeta. A l’altre, Núria Cabutí, CEO de Penguin Random House Grupo Editorial. Competidors en gairebé tot i, no obstant, aliats a l’hora de propulsar els índexs de lectura i aconseguir que aquest 68% d’espanyols que diuen llegir a les enquestes creixi encara més. "No tenen costum d’apunyalar-se quan estan junts, per a això tenen exèrcits disciplinats", ironitza l’editor Daniel Fernández (Edhasa), presentador de l’acte, per trencar el gel. I, en efecte, les punyalades brillen per la seva absència.

"La competència és molt bona, és el que ens fa millorar el sector", llisca Badenes quan apareix en la conversa l’espinós transvasament d’autors d’un grup a un altre a través de suculents fitxatges i premis de dotació estratosfèrica. "El que volem és que els autors se sentin el més acompanyats possibles i, si no és així, les portes estan obertes. També per si volen tornar", apunta, diplomàtica, Cabutí. "És cert que quan els autors decideixen anar a una altra editorial cal preguntar-se què podríem haver fet millor, però els autors no són de ningú", conclou Badenes.

Abans del salseig, la unanimitat: el llibre va bé, les editorials estan fent-ho bé. Aplaudiment al sector i "optimisme moderat" per calibrar el bon moment que travessa el llibre a Espanya, una anomalia a escala europea que ha portat a encunyar enginyosos lemes com l’excepció o el miracle ibèric. "Que a Espanya, amb tantes distraccions, es llegeixi més, francament és bo. El llibre està fent-ho bé. Aquest miracle ibèric té a veure amb el punt de partida: el Japó de la postguerra va ser el que més va créixer, però perquè estava arrasat. Els índexs de lectura són francament bons, però la moderació ve perquè estem competint amb moltes formes d’oci. El sector audiovisual encara pesa més", reflexiona Badenes.

Coincideix Cabutí en el diagnòstic i celebra que s’hagi incrementat la venda en exemplars gràcies, entre altres coses, a la implementació del comerç electrònic. "Va implosionar quan nosaltres quèiem en picat i ha canviat la composició de la venda. Ha permès el moviment de fons i que editorials de mida intermèdia puguin competir, destaca l’executiva.

Segons dades presentades ahir per Ignacio López, cap de Market Intelligence de GfK, el mercat editorial espanyol ha crescut un 4% en el primer semestre del 2025, respecte al mateix període del 2024, i s’estima que a final d’any ho farà entre un 3,7% i un 4,7%. La facturació, 586 milions d’euros davant els 562 dels primers sis mesos del 2024, convida a estimar que l’any es tancarà per sobre dels 1.200 milions (sense comptar el llibre de text i acadèmic). Espanya, resumeix el director adjunt de la Federation of European Publishers, Enrico Turrin, "és l’únic país d’Europa en el qual la venda de llibres ha crescut de manera ininterrompuda durant els últims 10 anys".

Nous desafiaments

Notícies relacionades

Darrere d’aquests números i de l’excepció ibèrica a la qual se suma Portugal amb un creixement del 9%, apunten nous desafiaments com l’encaix de la IA i la col·locació d’aquestes revolucions digitals que haurien d’haver-ho posat tot potes enlaire però que no han acabat d’arribar. "El 2010, els gurus deien que amb el format digital passaria el mateix que en la música i que el 2025 el 80% de les vendes de llibres serien digitals, però als EUA el digital amb prou feines arriba al 20%", destaca Cabutí. "¿Per què no ha crescut més aquí? Doncs perquè fem molt bé la nostra feina. Fem llibres que són objecte de desig", defensa Badenes en referència, per exemple, al boom del romantasy i les seves edicions especials amb lloms fumats i cantells decorats.

La IA preocupa però no inquieta. O no ho sembla. "No sabem del tot què ens portarà", relativitza Cabutí.