Szpunberg, guardonada amb el Nacional de Literatura Dramática
La dramaturga guanya el premi per ‘L’imperatiu categòric’, peça estrenada al Lliure el 2024 i la versió castellana de la qual aterra a Madrid a final de mes.
Victoria Szpunberg. | JOAN CORTADELLAS /
L’imperatiu categòric ha donat moltes alegries a la seva autora, Victoria Szpunberg (Buenos Aires, 1973), però cap com la de ser la nova Premio Nacional de Literatura Dramática 2025. El guardó que atorga el Ministeri de Cultura està dotat amb 30.000 euros, que sens dubte li aniran bé a la dramaturga, que va haver de deixar el pis en el qual vivia a Barcelona davant l’increment de lloguer. El problema de la vivenda és un dels temes de L’imperatiu categòric. El jurat ha seleccionat la seva obra per "retratar la crueltat d’un sistema capaç d’expulsar qualsevol dels seus membres". També per "la profunda i potent càrrega dramàtica i el domini d’una tècnica enginyosa amb què l’autora troba el to i la temperatura ideal d’una peça irònica i incisiva".
La protagonista de l’obra és una professora de Filosofia madura i sense parella que competeix amb un home per aconseguir una plaça fixa a la universitat on treballa des de fa anys mentre intenta trobar un pis on viure en una ciutat en què per qualsevol habitatge demanen unes autèntiques barbaritats.
Estrenada al Teatre Lliure de Gràcia el febrer del 2024, protagonitzada per Xavi Sáez i Àgata Roca, premi Max com a millor intèrpret femenina pel seu paper a l’obra, L’imperatiu categòric va tornar a escena a finals de la temporada passada. El 30 d’octubre d’aquest any s’estrenarà al Teatro de La Abadía, a Madrid, en la seva versió castellana. "No sempre és fàcil que arribi aquella cosa en la qual tu creus però ara està passant", reconeixia Szpunberg en una entrevista amb aquest diari fa pocs mesos.
Sens dubte es troba en el seu millor moment. N’hi ha prou de veure el seu èxit a la Sala Gran del TNC amb La tercera fuga, peça amb la qual va tocar la fibra de molts espectadors a partir d’una història inspirada en l’odissea de la seva família que va obtenir l’aplaudiment de crítica i públic. Aquesta temporada té prevista l’estrena de Permagel, la novel·la de l’escriptora Eva Baltasar que adaptarà i dirigirà a la Texas.
Debats necessaris
Notícies relacionadesSpunzberg ha creat nombroses obres al llarg de la seva carrera. La majoria, treballs que plantegen debats necessaris sobre aspectes diversos com la intel·ligència artificial o les famílies amb una persona dependent al seu càrrec. El meu avi no va anar a Cuba, La marca preferida de las hermanas Clausman i La memoria de una Ludisia, que formen part de la seva Trilogía sobre la fragilidad de la memoria; La màquina de parlar El pes d’un cos, Boys don’t cry i L’onzena plaga formen part del seu catàleg.
També ha treballat en el món de l’educació i ha fet els seus primers passos en la lírica com a llibretista de la premiada òpera comunitària La gata perduda, estrenada al Liceu el 2022.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- L’empresa Corominas deixa un deute de 200.000 euros
- A Collserola Trobats 50 senglars morts dins del radi d’afectació de la pesta porcina africana
- Segona vida (23) / JORDI VILA-PUIG Jordi Vila-Puig, exjugador del Barça d’hoquei patins: "La meva vida és una aventura en el món de l’esport"
- LA CLAU En l'elefant de Manuel Valls
- CORRUPCIÓ AL PP La Fiscalia demana l'arxiu de les actuacions contra Gallardón per la compra d'Inassa en el 'cas Lezo'
- A Collserola Trobats 50 senglars morts dins del radi d’afectació de la pesta porcina africana
- Crisi sanitària Illa donarà explicacions sobre la pesta porcina al Parlament a petició pròpia després del veto al pla de Junts
- A Sevilla Hisenda es compromet a publicar les balances fiscals en ple pols pel finançament autonòmic
- Entre el 18 i el 22 de desembre La Generalitat, l’AMB i Barcelona decidiran les tarifes del 2026 del transport públic una setmana abans de Nadal
- Recurs a la comissió de garanties Els crítics d’ERC a Barcelona impugnen el congrés per elegir el nou líder
