Apunt
Millor en bloc
L’entrega setmanal, pròpia de la tele en obert, va permetre durant anys un equilibri entre dos elements clau. D’una banda, l’expectativa de l’espectador. L’espera ritualitzava l’experiència i, de propina, donava valor a la franja horària (una cosa molt bona de cara als anunciants). De l’altra, la rendibilitat de l’espai. S’allargava la vida comercial de la sèrie, fent que acompanyés l’espectador durant uns quants mesos. Tot aquest sistema es va fer miques amb l’arribada de les plataformes. El sota demanda ha permès que la fórmula d’estrena hagi deixat de ser una de sola i que la decisió de com estrenar sigui purament estratègica. Les estrenes en bloc d’una temporada, senya d’identitat de Netflix, són una màquina de fidelització. Al derivar en un consum concentrat en el temps genera reaccions més immediates i viscerals, cosa que alimenta l’impacte cultural que tant els agrada. Però és a costa d’un preu. El record és considerablement més feble (¿algú recorda què va veure a Netflix fa un mes?). A més, se sacrifica la seva vida comercial. Les sèries que aconsegueixen acaparar la conversa ràpidament queden arraconades per la pressió de les novetats.
Les estrenes per volums que Netflix s’ha tret de la màniga són, precisament, una mesura que busca suavitzar aquest inconvenient. L’altre model principal és el de les estrenes setmanals, convertit en el reducte de l’espectador exigent que prefereix degustar una història amb calma i deteniment (em refereixo a tu, fan d’HBO). ¿Avantatges? Molts. Si la sèrie connecta amb el públic la conversa es pot allargar durant mesos i alimentar un fandom més fidelitzat. Però també planteja problemes. D’entrada, la rigidesa que imposa. Si no respectes la serialitat el càstig t’arribarà en forma d’espòiler. La sèrie, a més, necessita estar a l’altura narrativament perquè l’espera valgui la pena. ¿I la fórmula ideal? Depèn, tot i que hi ha una norma no escrita: si la sèrie és mediocre, millor estrena-la en bloc.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Singularitat arquitectònica La desgràcia que explica per què hi ha un escut del Barça a una finestra de Santa María del Mar
- Al Besòs i el Maresme Calor, por i avaries constants en un bloc de pisos públics de Barcelona: «Tenim una desprotecció total»
- Accident Mor un turista català a l'illa indonèsia de Bali mentre realitzava pesca submarina
- Previsió meteorològica El fum dels incendis condiciona el temps a Catalunya i accelera la baixada de les temperatures
- Final de l’onada de calor Catalunya posa en prealerta el pla Inuncat davant la previsió de pluges intenses
- 147 anys La Colla Jove de Tarragona venç el mite del pilar de 8 a la plaça de les Cols en un Sant Magí històric
- EL FUTUR DEL ‘9’ Lewandowski entra al seu quart (i últim) capítol amb el Barça
- Accident Mor un turista català a l'illa indonèsia de Bali mentre realitzava pesca submarina
- Foc Detingut un menor de 17 anys com a presumpte autor de vuit incendis forestals a Santiago
- Conflicte Sally Rooney podria ser arrestada per delicte terrorista després de mostrar el seu suport a Palestine Action
