Més enllà del temps

Nosaltres, els de llavors, ja no som els mateixos. Pablo Neruda va deixar constància d’una evidència i, per això, encertada. La que cada dia pot constatar qualsevol de nosaltres, i Pedro Sánchez, el primer.
Evocant els anys de Peugeot i carretera, companys i anhels convertits avui en cendres de volcà, el president, com el poeta, també pot lamentar com de curt és l’amor i que llarg es fa l’oblit. I tot enmig d’una soledat errant reflectida al seu rostre desencaixat i una mirada que, clamant clemència, llampurneja ànsies de companyia, comprensió i confiança. Probablement les tres "c" del seu desconsol que podrien convidar-lo a escriure els versos més tristos qualsevol nit.
Però la duresa de la batalla política no preveu treva i la setmana ha continuat burxant a la seva ferida provocada per foc amic. I fent de la necessitat virtut i aplicant el seu manual de resistència, dos dels seus clàssics, el president va decidir convertir l’atac en la seva millor defensa, va potenciar el "i tu més" que el caracteritza i va deixar perplexos molts dels seus seguidors, que ni entenen ni accepten la contraofensiva. Menys encara quan es tracta d’assumir responsabilitats per un error de càlcul i vigilància als que menys desconfiança li van provocar, fins fa escassament tres anys. Va demanar perdó, cert, però no va aconseguir el nivell de credibilitat que buscava per sentir-se redimit. Al contrari. D’una banda, socis i aliats no es van donar per satisfets. De l’altra, alguns dels propis van recuperar el plat fred de la venjança pel seu abandonament, els van saber greu les comissions, però, sobretot, es van avergonyir del llenguatge groller i caspós amb què els presumptes corruptes descrivien els seus idil·lis sexuals. Convertir la dona en un mer objecte de desig és antagònic, per essència, al puny i la rosa.
Per tot això i molt més, ningú pot dubtar que la crisi reputacional del PSOE és abismal. Per intentar superar-la, la militància necessita motius per elevar ànims i raons per aixecar el cap. La història del partit així ho exigeix. I, pel que sembla, aquests elements coincideixen allí on es defineix el camp de batalla. El sector en què buscar els votants indecisos que entre decepció i embafament acabin optant pel mal menor. Els ciutadans que, malgrat tot, continuen pensant que hi ha més petons i carícies que mala voluntat. Així ho ha recordat Raphael, amb la seva tornada.
Recuperació
Notícies relacionadesDesprés de mig any recuperant-se d’un limfoma cerebral, Miguel Rafael Martos Sánchez (Linares, Jaén, 5 de maig del 1943) ha triat el teatre romà de Mèrida per donar gràcies a la vida i deixar constància que ell també és un clàssic. Sumant els seus 82 anys als 2.000 del recinte i expandint el seu repertori més enllà de les grades, els aplaudiments van embolicar el concert del retrobament, els crits de joia es van alternar amb les mussitacions de les seves cançons i l’entusiasme amb unes lletres adaptables a qualsevol circumstància.
A Raphael ningú li ha d’explicar ni cantar de què va la vida. Ja ho ha fet ell els últims sis decennis. Els mateixos que aquest país ha necessitat per canviar i progressar amb les seves cançons, com a part d’una àmplia banda sonora. Tampoc ha sigut aliè a les campanyes de ridiculització i de desprestigi, als cicles d’ensopiment i d’oblit domèstic mentre el món continuava ovacionant-lo. Ell, incansable, cantava "digan lo que digan los demás".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Balanç comercial d’equipaments municipals Agonia comercial en mercats de la província de BCN
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- Tendència urbana El tardeig s’expandeix per locals de tot tipus amb (i sense) permisos d’Interior i amb queixes de l’oci a Catalunya
- ‘overbooking’ a la porteria Ter Stegen s’acosta ara a un perillós dilema
- ASSUMPTES PROPIS Idoia Salazar, presideix l’Observatori de l’Impacte Social i Ètic de la Intel·ligència Artificial (OdiseIA): "Conviurem amb agents d’IA de tu a tu"
- ‘BLOSSOMS SHANGHAI’ La confiança
- Alba Petisco, gimnasta: "La gent ja em mira amb uns altres ulls. Les millors saben que existeixo"
- Tennis Alcaraz s’exhibeix contra Bautista i jugarà la final de Queen’s
- FUTBOL L’Andorra de Piqué s’imposa i torna a Segona Divisió