Pangea Aerospace dissenyarà un motor únic a Europa
L’start-up barcelonina de propulsors de coets busca una nova seu a la ciutat després de signar dos grans contractes amb la ESA i l’Agència Espacial Francesa.

Per la manera com està articulada l’economia de l’espai avui dia, a Pangea Aerospace tenen més que païda la dependència de les agències espacials públiques. Per això tan aviat com va veure aquesta empresa catalana en què començava a prendre forma un motor dissenyat perquè un coet pugui "anar cap a l’espai, tornar-ne i moure-s’hi a dins", van començar a tocar aquestes portes. I l’estratègia va donant fruits.
Aquesta start-up amb seu a Barcelona va guanyar fa uns mesos un contracte de l’Agència Espacial Europea (ESA) per liderar el projecte de creació del motor més gran fet fins ara a Europa, i ahir va fer públic que ha sigut l’empresa elegida per l’Agència Espacial Francesa (CNES, per les seves sigles en francès) per liderar els treballs de disseny d’un altre motor d’aquest estil.
Si totes dues coses són compatibles és, primer, perquè la seva participació en el programa europeu acaba al novembre i, segon, perquè, malgrat que hi ha hagut diferències sobre com abordar la creació d’aquest motor, la idea és que totes dues iniciatives acabin col·laborant. De tota manera, sembla que França tenia més clars els requeriments tècnics, així que té sentit que es posi al capdavant.
Sigui com sigui, la sinergia entre un projecte i l’altre projecte està, ara com ara, més que assegurada a l’involucrar-se Pangea Aerospace en tots dos. En el projecte francès, batejat com a ASTRE, participaran tres companyies més: la spin-off d’Airbus ArianeGroup i les també franceses Sirius Space Services i SpaceDreamS. Pangea, que també té una seu a Tolosa de Llenguadoc, liderarà els treballs, que aniran dirigits a fer el disseny preliminar a escala real d’un motor que "és un veritable avenç tecnològic" pel fet de basar-se en tècniques encara no desenvolupades a Europa que seran la base per fer realitat "el motor més potent i eficient mai concebut al continent". Segons resumeix la companyia, la tasca és definir el disseny del motor (una màquina d’alta potència que funciona amb un cicle tancat de combustió) i també el seu pla de desenvolupament, així com identificar els costos associats fins a l’entrada en servei, un fet que hauria de tenir lloc cap a l’any 2030.
"Han vist que la nostra capacitat en materials avançats, simulació, combustibles criogènics i sistemes complexos és molt bona", explica el cofundador i director comercial de Pangea, Xavier Llairo. "El nostre posicionament en el mercat és molt bo i es veu com un avantatge que siguem agnòstics", afirma. Es refereix, precisament, a la dependència pública d’aquest sector, un fre per competir amb els Estats Units i el SpaceX d’Elon Musk.
"Dins d’una lògica de buscar coses més comercials, té sentit que un actor com nosaltres faci un motor per poder vendre’l a diferents llançadores", explica, en el que en diu la "desverticalització" de la cadena de valor de l’espai.
Fase de creixement
Pangea Aerospace està, a més, en plena fase de creixement accelerat. Així les coses, aquest mateix any ha aconseguit tancar una ronda d’inversió de 23 milions d’euros amb Hyperion Fund, i són en part aquests diners el que finançarà un pla de creixement que comportarà canvis significatius en les operacions de l’empresa.
D’entrada, segons va explicar en una entrevista amb Prensa Ibérica el cofundador i conseller delegat de l’empresa, Adrià Argemí, la companyia busca una nova seu a Barcelona o als seus voltants per tal de disposar de més espai per allotjar-hi els 60 professionals que treballaran en l’entitat d’aquí a final d’any –n’hi haurà 90, amb les contractacions a Tolosa– i portar impressores 3D fins a les seves oficines.
També vol ampliar l’espai de proves de què disposen a l’aeroport de Lleida-Alguaire. D’entrada s’inclinen per fer-ho en aquesta mateixa infraestructura, però exploren també altres opcions a fora.
- Drets laborals Renúncies per venjança: la tendència que més temen les empreses
- La nova Via Laietana s’inaugura el dia 29 amb una gran festa popular
- Als 50 anys Mor Esperanza García, exdiputada del PP i delegada de la Junta d'Andalusia a Catalunya
- Pablo Gil, economista: "Això és el que has de fer per invertir si guanyes 1.000 euros al mes"
- Carta a Rutte Sánchez trasllada al secretari general de l’OTAN que es plantarà a la pujada de la despesa militar
- El Corte Inglés guanya un 6,7% més el 2024, fins als 512 milions
- Espanya vol ajornar la implantació del preu de la llum cada 15 minuts
- Les companyies d’aliments malgasten 6,5 quilos de productes per tona
- Unai Sordo: «¿Avançament electoral? No malgastem l’opció d’arribar a la plena ocupació»
- L’advocada general de la UE avala la multa de 4.300 milions a Google