Les conseqüències de la venjança

Les conseqüències de la venjança

Les conseqüències de la venjança

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després del xoc (per a no gamers) de la primerenca mort de Joel (Pedro Pascal), van ser molts els que es van preguntar: ¿podria sobreviure The last of us sense la relació entre el plorat contrabandista i la seva protegida, o què dimonis, filla Ellie (Bella Ramsey)? En vista de com havia aconseguit fins ara el guionista Craig Mazin (Chernobyl) enriquir el material de base proveït per Neil Druckmann, hi havia una resposta bastant clara: clar que sí. De seguida vam veure la decidida Dina (Isabela Merced) convertida en relleu eficaç de Joel, en nova companya d’un viatge que ara no era només de supervivència, sinó de venjança.

Ellie i Dina van cavalcar cap a Seattle a la recerca d’Abby (Kaitlyn Dever), sàdica botxí de Joel, la filla del metge de Los Luciérnagas a qui Joel va disparar a boca de canó. La incursió del nostre power duo en una Seattle convertida en zona de guerra ha donat peu a grans set pieces d’acció, com la desenvolupada en una línia de metro en ruïnes. A més d’una aventura de col·legues, han protagonitzat una emotiva història d’amor, escenes de necessària tendresa enmig d’aquest món després del món.

Una trampa disfressada de catarsi

¿Podria sobreviure The last of us sense la relació entre Joel i Ellie? Podria fer-ho i, en realitat, no, perquè ni tan sols el fervor de l’afer fa que la jove desestimi un arriscat pla de venjança que, a més, podria posar en perill Jackson en el futur. La violència només porta a més violència i la venjança és una trampa disfressada de catarsi. D’això sembla tractar en essència The last of us: de les conseqüències dels actes violents no només sobre les persones individuals que els cometen, tocades de per vida pel trauma, sinó també, o sobretot, la seva comunitat i, en última instància, la nostra història global.

Joel ha seguit present a la sèrie després de la seva mort i, a l’altura del sisè episodi, literalment. Fins i tot els que creiem en Dina hem de reconèixer El precio com a episodi cim de la temporada. Parlem d’una sèrie de petites vinyetes emotives sobre el distanciament (bastant universal, més enllà del paisatge postapocalíptic) entre un pare i una filla. L’última, la més inoblidable, amb desembocadura en un diàleg revelador en què Joel diu sense paraules algunes de les coses més importants.

Durant l’episodi de final de temporada, dues paraules floten de forma insistent al cap d’Ellie, balena i nòria, les úniques que va poder treure a Nora (Tati Gabrielle), una de les sòcies d’Abby, durant una pallissa que va veure la nostra heroïna convertir-se definitivament en antiheroïna. Ellie sembla ser conscient de l’abans i després que implica recórrer al dolor per aconseguir respostes. Entra, potser massa tard, en un qüestionament de la seva pròpia moralitat i les seves motivacions que la porta a parlar-li a Dina sobre la matança de Los Luciérnagas, potser també massa tard.

Notícies relacionades

El distanciament entre elles és sentimental i geogràfic en una segona meitat de capítol en què Dina roman atrinxerada en un teatre mentre Ellie i Jesse van a trobar-se amb Tommy (Gabriel Luna). La de Joel no ha sigut l’última mort traumàtica d’aquesta temporada. El xoc més gran de l’episodi arriba amb un cliffhanger clàssic i, sobretot, potser, aquest gir final de punt de vista. L’acció ens torna al primer dia de les nostres antigues heroïnes a Seattle, ara des de la perspectiva de la malvada.

És una cosa que podien esperar els fans del joc, però no els simples espectadors de la sèrie, i un nou atreviment dels creadors d’aquesta després de treure de l’equació Joel al principi de temporada. Fins al moment hem vist Abby com un personatge que, com tothom, té uns motius, però capaç d’una crueltat que no convida a tenir sentiments enfrontats i empatitzar-hi. Segons ens va explicar la mateixa Kaitlyn Dever, "al contrari que en el joc, aquí tindrem l’oportunitat de comprendre-la millor", fet que convida a pensar que en la temporada vinent ella podria guanyar-se una mica de la nostra simpatia com a nova (només per un temps) protagonista.