BCN, un cor bategant
L’autor peruà va viure a Barcelona entre 1970 i 1974. Durant aquell temps, el mite de l’escriptor es va fer fort i aquí va néixer ‘la catalana’, la seva filla Jimena Wanda Morgan. També hi ha dues figures inexcusables lligades a la ciutat: Carlos Barral i Carmen Balcells.

Barcelona ja havia donat mostres de ser una ciutat acollidora amb autors llatinoamericans abans que hi arribessin dos dels escriptors més influents per a les generacions futures, Mario Vargas Llosa i Gabriel García Márquez. Julio Cortázar, Pablo Neruda o José Donoso ja havien passat per Barcelona passejant per l’Eixample. Però va ser Vargas Llosa el que va convertir la ciutat dels prodigis en una Meca a la qual arribar com si s’aterrés al cor d’Europa: ser aquí significava poder viatjar a Roma, a París o a Londres.
I amb tot, Barcelona es va convertir a un dels cors bategants de l’obra creativa del peruà. I sí, és cert: quan va arribar aquí el 1970 amb 34 anys ja era l’autor de tres novel·les grandioses: La ciudad y los perros (1963), La Casa Verde (1965) i Conversación en La Catedral (1969). Però és aquí on la seva altura com a novel·lista i assagista pren una projecció internacional que ja no va tenir marxa enrere. És a la ciutat on entrarà en contacte amb un món cultural que significava moltes coses però que prendria sota el sintagma de la gauche divine carta de navegació. Són els anys en què no només s’està expandint la vida sota les últimes raneres del franquisme: fins i tot la geografia editorial pren altres directrius amb la fundació d’Anagrama, Tusquets o La Gaya Ciencia.
En el cas de Vargas Llosa hi ha dues figures inexcusables lligades a la seva ciutat comtal: Carlos Barral, el seu editor (del qual deia el 1970: "Referent a la seva difusió, els meus llibres probablement li deuen tant o més que a mi a Carlos Barral. Si no fos per ell, potser jo seria encara un escriptor inèdit o publicaria en edicions de mil exemplars, que tardarien deu anys a esgotar-se") i Carmen Balcells, "Superagent Literari 009", com la va anomenar Manuel Vázquez Montalbán, i que va defensar a capa i espasa, literalment, la vida i l’obra del peruà. També el 1970 acabaria confessant a Robert Saladrigas a la revista Destino que és Barcelona "l’únic lloc on es pot treballar a gust. No, no hi ha por que em molestin [...] És la primera vegada que aconsegueixo escriure sense aclaparaments, sense pensar en una altra cosa". I clar. És a Barcelona on obté la distància i la perspectiva necessàries per poder dedicar-se en cos i ànima a una passió excloent que, molts anys després, veuria recompensada amb la glòria del Nobel.
I és aquí també on coincideix amb aquell altre monstre, un tal García Márquez, que viu a pocs passos, Caponata número 6, de la casa on es troba Vargas Llosa al carrer d’Osio número 50, a Sarrià, on s’instal·la amb la seva família. I és aquí on Vargas Llosa es tanca amb la seva innegociable actitud espartana per corregir un treball que va titular García Márquez. Historia de un deicidio: el que havia sigut la seva tesi doctoral va ser el millor estudi mai escrit sobre l’obra d’un colombià que havia incendiat anys abans el panorama de la literatura amb Cien años de soledad.
I és a Barcelona on fa classes a la Universitat Autònoma de Bellaterra, corregeix els seus propis textos, llegeix assajos com La inspiración y el estilo de Juan Benet, prologa El verdadero Barba Azul i La tragedia de Gilles de Rais de Georges Bataille, torna una vegada més al seu estimat Joanot Martorell del qual ja es va ocupar a Carta de Batalla por Tirant lo Blanc i se submergeix en les cartes de Flaubert que donarà com a resultat un estudi excepcional: La orgía perpetua.
Notícies relacionadesEl mite
En aquests anys el mite de l’escriptor es va fer fort i va néixer la catalana filla (Jimena Wanda Morgana). El juliol de 1974 i a casa de Balcells, Barcelona acomiadava, després de quatre anys d’intensa relació, un escriptor que s’havia absentat durant 16 anys del Perú. García Márquez, Jorge Edwards, José Donoso, Ricardo Muñoz Suay i ell posaven en una històrica fotografia que donava compte d’un dels episodis literaris i editorials més extraordinaris de la literatura del segle XX. El van anomenar el Boom i Vargas Llosa va ser un dels seus més il·lustres representants.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Jordi Tarrés: "M’han trasplantat el fetge i el ronyó. Mai m’hauria imaginat veure’m així"
- La Coca-Cola de Josep Cuní
- LLEI DE MEMÒRIA DEMOCRÀTICA El Govern xifra en més d’1,5 milions les peticions de nacionalitat per la llei de nets
- Fenomen social Arriben les ‘tradwives’ penedides: «Jo només mostrava les bondats de la vida domèstica, però allò era una presó»
- El gran repte d’Arrieta
- XXVIII Edició L’empresa familiar situa l’absentisme laboral com el principal risc per a l’economia
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- Petició a la UE Sánchez reclama el final del canvi horari: «S’ha de sincronitzar Europa amb la gent, no amb el rellotge»
- Totes les estrenes i tornades Les 10 sèries que no et pots perdre aquest octubre
- Terrorisme Trashorras, l’home dels explosius de l’11M, té «un pronòstic de reincidència alt»: les raons per les quals no ha obtingut el tercer grau