CRÍTICA
Un Mahler d’accent castís

La Orquestra Nacional de España, liderada por David Afkham
L’enriquidor intercanvi que porten a terme l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i l’Orquestra Nacional d’Espanya (ONE) brinda aquest cap de setmana nous fruits. Mentre que el conjunt català porta obres de Ravel, Gerhard, Parra i Mussorgski al cicle simfònic madrileny de l’ONE, aquesta última ha portat a L’Auditori la Simfonia Núm. 6 en La menor de Mahler, mal anomenada Tràgica. L’obra, de dimensions colossals (al gener es va interpretar al Liceu), va comptar al podi amb un David Afkham que comença a acomiadar-se de l’orquestra, ja que lel succeirà, a partir de setembre del 2026, el gran Kent Nagano: marxa un mestre nascut el 1982 i n’arriba un de 1951.
Afkham coneix bé l’ONE, de la qual és titular des del 2019 i amb la qual va debutar el 2011, de manera que la sintonia amb els seus músics regala notables resultats. Així es va apreciar en el concert d’ahir, amb una lectura cisellada al mil·límetre pel mestre davant uns músics entregats i motivats, traient partit del talent de tots els intèrprets i de la qualitat dels instruments que posseeix l’orquestra. Els primers faristols de les diferents famílies van destacar gairebé com si fossin solistes en la simfonia sense veu que Mahler va deixar carregada d’interrogants, com la ubicació del scherzo, que en aquesta ocasió es va interpretar com un clàssic tercer moviment, tot i que el compositor, en algun moment, el va voler posar després de l’imponent allegro energico, ma non troppo del començament (per cert, com va fer Josep Pons al gener al Liceu).
En aquest cas, l’andante moderato va precedir el scherzo responent a una mena de lògica interna que prepara l’ànim per al monumental finale –amb només dos cops de martell– que l’ONE va dibuixar en un crescendo de fascinant intensitat. Cordes sonores, transparents i empastades, amb una excel·lent Valerie Steenken com a concertino, esplèndids metalls (¡quines 9 trompes!), fusta sumptuosa i percussió impecable. Una ONE brillant per a una lectura plenament convincent.
Notícies relacionadesOrquestra Nacional d’Espanya
L’Auditori. 11/4/25
- Compromís amb ERC El Govern es prepara per aprovar al setembre la quitació del deute de Catalunya, extensible a totes les autonomies
- Previsió meteorològica Pluges a Catalunya: el Meteocat activa avisos en aquestes comarques
- Nou autonomies aporten recursos als territoris afectats pel foc
- Montoro va ser alertat d’una investigació a Palma sobre el PP
- L’entrada d’una massa d’aire fred posa en alerta Catalunya
- Conflicte al Pròxim Orient L’operació militar d’Israel a Cisjordània provoca el desplaçament més destacat de palestins des del 1967
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Focs forestals Astúries entrarà amb maquinària pesada a Lleó per prevenir nous incendis: «Farem una línia de defensa»
- Badalona alerta del perill de saltar des del pont del Petroli
- El Port Olímpic recupera més de 100 espècies marines en un any