Patrimoni cultural hispà
Serrat diposita el seu llegat a l’Institut Cervantes
El cantautor guarda a la caixa cuirassada el seu primer àlbum, la partitura original de ‘Mediterráneo’, una màquina d’escriure i un llibre de Miguel Hernández.
És impossible guardar en un cofre Joan Manuel Serrat. La seva vida ha sigut tan prolífica que sembla inviable la comesa que l’Institut Cervantes li va encarregar. Havia d’escollir allò que millor el representava, el seu llegat, un pessic de la seva carrera, i ficar-lo allà. Ahir, després de pensar-ho molt, compte, va entregar la partitura original de Mediterráneo, un llibre de Miguel Hernández, el seu primer àlbum i una màquina d’escriure a La Caja de las Letras, una cambra cuirassada on es conserva el patrimoni cultural hispà. "¿El nínxol es pot obrir en qualsevol moment?", va fer broma. Potser.
"És un gust rebre el seu llegat a la caixa 1.276. Celebrem que el noi del Poble-sec va saber crear un món propi amb la cançó tradicional catalana, el tango, la copla... Rebre’l és una festa, una manera de celebrar l’educació sentimental dels espanyols", va dir Luis García Montero, director de l’Institut Cervantes.
El seu sepulcre és un dels 1.800 que hi ha a l’antiga seu del Banc Central i que, des del 2007, ocupen literats, artistes i científics. Entre ells, Francisco Ayala, Ana María Matute, Antonio Buero Vallejo, Ida Vitale, Carme Riera, Luis Alberto de Cuenca i Marisa Paredes. "Ens has ensenyat a viure amb els versos a la boca, gràcies per ser amb nosaltres. Ets i has sigut bo per a la cultura internacional. Ets aquí i el gust és nostre", va afegir García Montero abans de donar pas al cantautor, que ha rebut el premi Antonio de Sancha 2025 del Gremi d’Editors de Madrid.
Art viu
"Em sembla formidable aquesta iniciativa: dipositar somnis, fantasies, pensaments... En definitiva, art viu. Aquell que està en contacte amb la gent. Doncs, tot i que hi hagi claus de seguretat, qui vulgui pot treure algun profit d’això", va comentar Serrat, visiblement emocionat. Al seu costat, esperaven els quatre objectes que ha cedit a la causa. "En primer lloc, el meu primer disc. El vaig gravar el 1965 i gairebé s’està desintegrant. Em semblava oportú també aquest llibre, va ser el que vaig utilitzar per treballar al primer àlbum de poemes dedicat a Miguel Hernández".
El tresor que va atraure més mirades va ser la partitura original de Mediterráneo: "Té la meva lletra, aquell guixot és meu. Sento molt deixar-la aquí, ho confesso. I, finalment, la primera màquina d’escriure que em vaig comprar. Era portàtil i me l’emportava a tots els viatges. Va omplir hores en què els somnis tenien ganes de plasmar-se al paper i calçar-se ales per volar. Quan et mors, et deixen allà. Però, com que m’he de deixar a mi mateix, potser puc treure’m, passar i tornar-me", va declarar.
- Sistema sanitari Catalunya congela l'ampliació dels cribratges de càncer per falta de pressupostos i professionals
- PATRIMONI La Sagrada Família ja és l’església més alta del món
- Intriga amb rerefons social i polític
- El futur de l’educació El reforç de l’oralitat des d’infantil millora la lectoescriptura i l’èxit escolar
- La gestió de la dana L’exconsellera Pradas, sobre la tarda del 29-O: "No sabia on era Mazón"
- La periodista que va dinar amb Mazón el dia de la DANA, ingressada a l’hospital després de patir una crisi
- Exclusiva Vilaplana va ensenyar un vídeo d’Utiel inundat a Mazón a El Ventorro a les 17.40 hores el 29-O
- Veu en expansió Júlia Colom: «Fora d’Espanya no hi ha problema per fer una música ultralocal i aquí això encara s’ha de veure»
- Castells Els Castellers de Vilafranca signen la millor diada de la història dels castells en un Tots Sants descomunal
- Eleccions a la Gran Poma Zohran Mamdani, favorit a alcalde de Nova York: cinc claus del seu ascens meteòric i el desafiament per a Trump i l’aparell demòcrata
