Una esperada producció
Estrena mundial al Liceu del ‘Lohengrin’ de la besneta de Wagner
La directora Katharina Wagner ofereix des de dilluns una trencadora lectura del cèlebre títol amb algunes de les millors veus, en un muntatge que es va haver de cancel·lar poc abans de l’estrena el 2020 a causa de la pandèmia.
La nova versió de la mítica òpera empodera les dones i converteix l’heroi en dolent
El Liceu ha viscut tota mena d’aventures al llarg dels seus 178 anys d’història, però cap com l’estrena mundial de la producció de Lohengrin, de Richard Wagner, dirigida escènicament per la besneta del compositor, Katharina Wagner. Tot estava previst per aixecar el teló el març del 2020 quan va arribar l’ordre de tancar-ho tot i de confinar-nos a causa de la pandèmia.
Han hagut de passar cinc anys per donar-ne a conèixer per fi aquesta nova versió amb pràcticament el mateix càsting previst, que promet no deixar indiferent ningú. Katharina Wagner, actual directora del Festival de Bayreuth, proposa una lectura psicològica de l’òpera ambientada en un món en decadència en què els personatges bondadosos es transformen en malvats i viceversa. El món al revés de com va ser concebut en una aposta singular i feminista. Veurem com la rep el públic del Liceu, wagnerià de pro, i els nombrosos periodistes estrangers acreditats a l’estrena dilluns, 17 de març, preparats per a les quatre hores i 25 minuts que dura, amb entreactes inclosos. L’estrena, a més, té un altre detall que no passarà desapercebut: l’absència d’una de les reines wagnerianes del Liceu, la soprano sueca Iréne Theorin.
92% d’entrades venudes
Fa uns dies va emetre un comunicat explicant la seva negativa a participar-hi aquell dia per diferències artístiques amb la directora. En la funció inaugural el seu rol d’Ortrud l’interpretarà Miina-Liisa Värelä, que, sorprenentment, només cantarà aquell dia. Malgrat la polèmica, les sis funcions previstes ja han aconseguit vendre el 92% de les entrades.
A més de Theorin, el repartiment compta amb algunes de les veus wagnerianes més prestigioses habituals de Bayreuth i el mateix director musical previst el 2020, Josep Pons. El tenor Klaus Florian Vogt encarna Lohengrin i la soprano Elisabeth Teige, Elsa Bon Brabant. El baríton Olafur Sigurdarson encarna Friedrich von Telramund.
Les desavinences entre Theorin i Wagner venen de lluny. Es remunten a un incident ocorregut al Festival de Bayreuth en el qual la soprano va fer un lleig gest amb la mà a la directora a l’acabar una representació amb tots els espectadors com a testimonis. El Liceu ha volgut comptar amb Theorin en el repartiment buscant el millor per al públic, però les dives no han aconseguit enterrar les seves diferències. Ni Theorin ni Wagner van assistir ahir a la freqüentada roda de premsa de presentació d’aquesta nova producció, una cosa insòlita, ja que Wagner ni tan sols va posar a la foto malgrat ser al Liceu.
Víctor García de Gomar, director artístic del coliseu, va intentar excusar-la. "No se sent còmoda per assistir aquí, però agraeixo tota la feina que està fent. Són processos creatius, temes de cuina", va dir en la primera de les moltes intervencions que va haver de fer per explicar la guerra oberta entre totes dues.
Lohengrin és una òpera romàntica en tres actes inspirada en la llegenda medieval del Cavaller del cigne. El seu protagonista és un misteriós personatge que arriba a un lloc en un vaixell arrossegat per un cigne blanc per defensar la donzella. A Lohengrin, ella és Elsa i està acusada de matar el seu germà, l’hereu del ducat de Brabant. Per ajudar-la arriba Lohengrin, un home que només ha vist en els seus somnis, que surt vencedor d’un duel per defensar-la i, com a recompensa, es casa amb ella. Ningú sap l’origen de Lohengrin, una cosa que crea desconfiança en la comunitat. ¿Pot fiar-se una dona avui d’un home que es nega a explicar qui és i d’on ve? Katharina Wagner es decanta pel no.
Mirada feminista
Notícies relacionadesLa seva versió conforme amb els temps actuals empodera les dones i Ortrud, que desconfia de Lohengrin des del principi, surt vencedora en aquesta versió davant l’heroi, que resulta ser responsable de l’assassinat del qual acusen Elsa. "He interpretat Lohengrin moltes vegades, però aquesta és realment diferent perquè soc el dolent i això m’ha fet descobrir nous colors i sentiments a l’hora de cantar-los", va explicar Vogt. "El secret que guarda pren un altre significat en aquesta versió", afegeix. Ortrud és el personatge que de dolent passa a bo en aquesta versió amb mirada feminista. "El muntatge mostra com utilitza el seu coneixement de la societat patriarcal per utilitzar-la a favor seu. Ambiciona el poder però en el fons el vol per defensar Elsa i totes les dones", va afirmar Värelä.
Com altres obres de Wagner, aquesta té aire fabulós i conté temes universals com ara el poder, la confiança i la desconfiança o la identitat. La directora alemanya ha optat per una lectura actual i diferent amb dramatúrgia de Daniel Weber. Aquesta nova producció compta amb escenografia de Marc Löhrer, vestuari de Thomas Kaiser, il·luminació de Peter Younes i un robot amb forma de cigne negre que acompanya l’heroi de principi a final en aquesta esperada nova producció de Lohengrin. Lohengrin va ser la primera obra de Wagner que es va representar a Barcelona. Es va estrenar al Teatre Principal el 1882, un any després de la seva estrena a Madrid i més de 30 anys després de donar-se a conèixer a Weimar.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- "Florentino, ven-lo d’una vegada a l’Aràbia"
- Manuel García-Castellón: "El cas Leire no em sorprèn. Les clavegueres sempre hi són"
- A partir de dilluns La CCMA rectifica i recupera les marques històriques de TV3 i Catalunya Ràdio
- Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
- La plaça de la Revolució recull els mobles
- Novetats de l’Agència de l’Habitatge La Generalitat introdueix canvis en la definició de gran tenidor de vivendes a Catalunya
- Sentència Dos anys de presó per un tuitaire que va animar a "perseguir" la família que volia més castellà a l'escola de Canet
- Anàlisi de la federació de famílies Catalunya necessitaria crear gairebé 170 nous grups de 1r d’ESO per poder abaixar les ràtios a 25
- Pagaments indeguts L’auditoria sobre la DGAIA detecta «deficiències en la gestió» de les prestacions a extutelats
- Política Tarragona s'adhereix al Pacte Nacional per la Llengua: "El català ha de continuar sent útil, plural i present al carrer"
