La caixa de ressonància
Vinils sense el vinil dins per salvar el planeta
Els fans més fans i més joves són els que més elapés compren, i una part estaria disposada a comprar només la portada, amb un codi de descàrrega, per deslliurar el món dels combustibles fòssils

Confirma sensacions aquest estudi de la Universitat de Glasgow fet amb 1.093 admiradors de Taylor Swift, a càrrec de l’anomenat Doughnut Music Lab, dedicat a «imaginar com serà la indústria musical en un futur sense combustibles fòssils». Conclou que un de cada quatre fans estaria disposat a comprar els àlbums de la seva estimada cantant en vinil sense la corresponent rodanxa dins, és a dir, tan sols la carpeta amb les seves fotos, acompanyada d’un codi de descàrrega digital, per ajudar a salvar el planeta deslliurant-lo del nociu clorur de polivinil (PVC).
Després del titular que deia que «la meitat dels compradors de vinil no tenen tocadiscs», arriba ara el següent i inevitable pas, que ens parla de quedar-te amb la portada i prescindir de l’interior, que al cap i a la fi escoltaràs via ‘streaming’. Pagant una mica menys, sí. Al final, el principal segment del vinil no s’ajusta a cap gènere musical, sinó a una actitud: són els fans, en el sentit més fidel, compromès i hormonal (i no tant els melòmans madurs), els que més discos físics compren.
Notícies relacionadesSeguidors de la icona pop que adquireixen l’objecte, sobretot, per «tocar-lo i ampliar la connexió amb la seva música», diu l’informe. Factor tàctil, sí, i sentir-te part d’una causa que t’emociona. Les distàncies entre edats són palmàries: «compartir i mostrar els teus gustos i la teva condició de fan» és «molt important» per al «87% dels més joves (18-24 anys)». La majoria ha comprat diverses còpies amb portades diferents dels àlbums de Taylor Swift. Una política de l’artista: ‘Midnights’ es va llançar amb quatre tapes diferents, cadascuna amb uns números impresos, de l’1 al 12, de manera que, ajuntant-les, es forma l’esfera d’un rellotge. De ‘The tortured poets department’ n’hi ha vuit dissenys. ¡Els autènticament torturats són els fans!
En aquesta disposició a adquirir l’LP sense vinil hi ha una clau mediambiental: al 89% dels fans els preocupa el canvi climàtic. Encara que, ah, no els preocupa prou per, ja posats, prescindir per complet de l’objecte, cosa que donaria alleujament als boscos nord-americans i finlandesos, proveïdors de paper i cartró. El fetitxe mana, i la qualitat del so importa poc: només és «molt important» per al 33% dels més joves (enfront del 75% dels adults). ¿Cap a on anem, llavors? Potser aquests fans algun dia hauran de respondre a la pregunta dels seus estranyats fills: «Mare, ¿per què el quadre d’aquesta Taylor Swift penjat a la sala d’estar té una ranura que l’obres i que no conté res?».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»