EL disc de la setmana
Fúria, elegància i saviesa
La banda gal·lesa s’anima en el seu 15è àlbum dispensant invectives contra el sistema en cançons que són àlgides hereves del seu pop emotiu i devastador de fa uns anys.

L’1 de febrer es van complir 30 anys de la desaparició de Richey Edwards, un cas no resolt que va acabar concloent-se el 2008, quan el guitarrista rítmic de Manic Street Preachers va ser declarat oficialment mort (això no va fer que la gent deixés de veure’l, suposadament, per mig món, de Goa a Fuerteventura). El grup era una pinya, quatre amics d’infància, i el tràngol podria haver sigut el final, però no va ser així: el trio restant va tancar files i va iniciar un enfortidor cicle artístic amb més sensibilitat melòdica i més drama, menys exaltament punk, a partir dels innegables àlbums Everything must go (1996) i This is my truth tell em yours (1998).

Fúria, elegància i saviesa /
¿I després? Tot i que Manic Street Preachers van arribar a tocar el cel enfilant-se a l’Olimp del Brit-pop i rivalitzant amb Oasis, aquest segle han mantingut un laboriós perfil d’alts i baixos. Amb Critical thinking, el seu 15è àlbum, les ofrenes més nítides són els quatre senzills que se n’han anat publicat des de l’agost, reunits de la primera meitat del tracklist, però la cara B, per dir, reserva substanciosos mitjos temps.
Tensions emocionals
El recorregut l’encapçala un tema no del tot representatiu, Critical thinking, bastant postpunk, amb verb irat i un assenyalament de les forces i interessos que ens fan sentir insegurs: "Creu en tu mateix / Síndrome de l’impositor, ¡a la merda amb això!". El començament és impactant, si bé resulta més reconeixible la banda que, tot seguit, presenta devastadores dinàmiques melòdiques, amb empenta i guant blanc, a Decline & fall, d’esvelta línia de sintetitzador, i en l’eufòria flotant de Brushstrokes of reunion. Peces inductores de tensions emocionals que la veu de James Dean Bradfield vehicula amb sòbria esplendor, mentre Nicky Wire s’apodera del micro en els tons melancòlics (que no afectats) de Hiding in plain sight.
El contrast entre la bellesa sonora i la cruesa lírica és un traç distintiu: ho exemplifica People ruin paintings, una bonica manera de cantar al desengany que dispensa la naturalesa humana. Passat aquest pòquer de cartes guanyadores, Critical thinking es decanta cap a unes formes més recollides, i també cal esmentar Dear Stephen, en la qual el grup sospira perquè torni el Morrissey que un dia vam conèixer. Al final, One man militia fa tornar els Manic Street Preachers més enfadats: "No sé de què estic a favor, però sí que sé de què estic en contra", comença la lletra.
‘Critical thinking’
Manic Street Preachers
Notícies relacionadesSony Music
Pop rock HHHH
- La vídua d’Andic demana als fills de l’empresari més diners de l’herència
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- S’accelera el desallotjament del bloc Venus de la Mina
- 10 famosos assenyalats
- Cas Koldo Aquestes són les "diferències irreparables" que han motivat el canvi d’advocat d’Ábalos
- ASSEMBLEA DE COMPROMISSARIS BLAUGRANA Laporta presumeix de recuperació econòmica: «Qui no ho vegi és perquè no hi ha més cec que el que no vulgui veure»
- Reforma de la Carta Magna 15 anys de la llei de l’avortament: del ‘no’ del PP a l’intent del PSOE de blindar-la a la Constitució
- París: El robatori d’unes joies que van pertànyer a Napoleó obliga a tancar el museu del Louvre aquest diumenge
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- La comarca de Catalunya on gaudir del silenci de la tardor: ideal per collir bolets i amb una de les majors densitats d’espais naturals