Política i moda
Els copets a Rubiales
Quan Rubiales agafa el cap de Jenni Hermoso amb les dues mans per fer-li el petó (gest que hem romantitzat a través del cine, però que implica la imposició d’un petó), aquesta li dona uns copets al costat (¡para!).

Segons l’advocada de Luis Rubiales, els copets que Jenni Hermoso li va donar al costat després de ser besada buscaven "contacte físic". És a dir, Olga Tubau va suggerir que tal gest era indicatiu d’acostament i entrava en contradicció amb el "fàstic" que va afirmar sentir la jugadora davant el petó del seu cap. Sé que és la defensa de Rubiales i només compleix la seva feina, però prefereixo pensar que tal errònia insinuació és fruit de la ignorància i no de la malícia...
Per molt amigables i innocents que socialment es presentin els copets al saludar-se, són sempre mostres de poder. En política és habitual veure mandataris homes colpejar-se durant una estona simultàniament l’esquena o l’avantbraç perquè cap vol perdre el domini davant l’altre. Per tant, el gest busca imposar-se. També serveix per indicar que l’acció s’ha d’acabar. Dues persones s’abracen i una d’elles comença a donar cops a l’altra a l’esquena. No es peguen, és clar que no. És la forma que tenim per comunicar-li a l’altre que la salutació s’ha d’acabar, que ja en tenim prou.
Quan Rubiales agafa el cap de Jenni Hermoso amb les dues mans per fer-li el petó (gest que hem romantitzat a través de les comèdies romàntiques, però que implica la imposició d’un petó), aquesta li dona uns copets al costat (¡para!). I és més, en el precís moment en què els seus llavis fan contacte, els braços d’Hermoso es desenganxen del cos de Rubiales (rebuig). És a dir, en aquest sentit, el cos de la jugadora parla i molt clar en tot moment. Una vegada s’acaba el petó, la jugadora torna a donar-li un copet (deixa’m anar). Aquesta incomoditat també es veu reflectida en la posició que adopten els peus de la jove. Si volem advertir la sintonia, atracció o fins a quin punt hi ha consentiment en una relació; és essencial avaluar què fan les cames. I en aquell instant, els peus d’Hermoso estan mirant lleugerament cap a la seva dreta (la sortida).
Afortunadament ja a moltes facultats de Dret s’imparteixen certes nocions de llenguatge del cos. Però en judicis com aquest, on s’avalua el comportament no verbal d’un home i una dona, es fa patent que no és suficient. La comunicació no verbal d’un home i una dona és diferent. Per començar perquè físicament som diferents i el moviment corporal difereix. No obstant, les diferències més grans i malentesos es presenten amb referència a les distàncies (proxèmica). Qualsevol animal que vegi amenaçada la seva zona íntima ho rebrà com un atac i respondrà en conseqüència. Però així com, en general, la resposta d’un home és un atac físic o verbal per reclamar el seu espai, les dones (per educació, cultura, experiència vital, menys força física...) solem paralitzar-nos o tractar que aquesta situació no es torni més en contra nostra. I aquí, juntament amb gestos indicatius d’alliberament (intentar recuperar el nostre cos si ha sigut immobilitzat o pres per l’altre) o reclamació (¡com els copets!), pot aparèixer fins i tot un somriure social (als llavis, no als ulls). Òbviament, per context, no és un somriure de complicitat ni de goig: és un somriure de m’estàs violentant i, sisplau, auxili.
A més, per traumes propis i heretats de les nostres mares, àvies i d’altres ancestres, no és necessari que un home envaeixi la nostra zona íntima (només permesa a la parella, fills, mascotes, pares) per haver de sentir-nos amenaçades. Si algú que no sigui un familiar o amic pròxim penetra en el nostre espai privat, el nostre cervell (i cos) també el considerarà una amenaça.
No obstant, la lectura gestual continua impartint-se i interpretant-se des d’una perspectiva patriarcal. I així no hi ha justícia, senyors (i altres Olga Tubau de la vida...).
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Trobada Bétera s’alia amb Badalona per plantar cara a l’ocupació
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- UN INFORME DE L’UCO El mapa de la corrupció: les 18 adjudicacions on van mediar Ábalos, Koldo i Santos Cerdán
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE