Premis de Hollywood
Karla Sofía Gascón "Si guanyo, hi haurà sarau"
La primera dona trans que opta a l’Oscar a la millor actriu denuncia una "campanya organitzada" contra ‘Emilia Pérez’ i confia que el seu èxit sigui "un revulsiu" contra l’agenda Trump.

No li falta raó a Karla Sofía Gascón (Alcobendas, 1972) quan diu que després d’obtenir una nominació a l’Oscar en la categoria de millor actriu protagonista hauria de poder-ho celebrar amb normalitat i parlar del seu treball com a intèrpret en lloc d’haver de respondre una vegada i una altra a preguntes sobre la seva condició de dona transgènere i els atacs que rep per això. Però és inevitable que aquest assumpte acabi colonitzant les seves trobades amb la premsa. I no només pel fet, històric, d’haver-se convertit en la primera actriu trans a ser candidata a l’Oscar sinó perquè el seu èxit (i, en general, l’èxit de la pel·lícula que protagonitza, el musical Emilia Pérez, dirigit per Jacques Audiard) ha anat acompanyat d’una onada de retrets i comentaris ofensius només per ser ella el que és. "He rebut la nominació a l’Oscar entre insults, amenaces i vexacions de tot tipus", assegura.
Ho diu en una trobada via Zoom amb periodistes espanyols des de l’Uruguai, on Gascón ha anat per presentar Emilia Pérez al festival de cine de José Ignacio, dins d’una llarga gira per diversos països llatinoamericans. Han passat gairebé 24 hores des que se sap candidata a l’estatueta i l’actriu, enfundada en una samarreta de Pelé (record del seu recent pas pel Brasil), es mostra entre feliç, resignada i desafiadora. "No és normal que m’hagi de sentir sempre en una espècie d’apartheid, com si jo tingués la culpa de tots els mals d’aquest món", comenta.
Trump i altres "retrògrads"
Resulta temptador treure punta a la coincidència temporal entre l’anunci de les nominacions a l’Oscar (amb les seves 13 candidatures per a Emilia Pérez, una pel·lícula sobre un narcotraficant mexicà que canvia de sexe) i l’arribada a la Casa Blanca de Donald Trump, un president que ha promès "posar fi a la bogeria transgènere". "Tot i que m’alegraria més que no hi fos aquest senyor [Trump], en part m’alegra la coincidència, perquè serà un revulsiu", apunta l’actriu, que diu haver-se vist immersa en "una lluita del bé contra el mal. Hi ha persones retrògrades que estan en contra de la llibertat, del respecte i de l’amor, i contra això hem de lluitar".
Segons el parer de Gascón, Trump és la punta de llança d’un front més ampli de mandataris agermanats pel seu afany a mirar de retallar drets. "Són com una barreja de cacics de poble i feixistes d’última generació que estan apoderant-se de les institucions de molts països venent un odi que una altra gent els compra amb una facilitat tremenda, sense entendre que als que perjudicarà serà a aquests mateixos que els voten", diu.
En aquesta "venda d’odi" que denuncia l’actriu juguen un paper fonamental les xarxes socials. Gascón no es mossega la llengua a l’hora d’assenyalar que hi ha "una campanya organitzada" a les xarxes per atacar Emilia Pérez i afegeix que el principal motiu és que ella és la protagonista. Tot i així, se sent "orgullosa i feliç" de poder utilitzar la seva notorietat per alçar la veu i intentar evitar que d’altres pateixin "les mateixes coses dolentes" que ella ha patit, però insisteix que no vol convertir-se en portaveu de la causa trangènere ni de cap altra. "Em fa molta ràbia aquesta gent que pertany a un col·lectiu determinat i s’apropia de la paraula de tot el col·lectiu. Jo no soc qui per dir que represento a ningú".
Penélope Cruz i Demi Moore
Afortunadament, no totes les reaccions a l’èxit de Karla Sofía Gascón estan travessades per l’odi. Ni moltíssim menys. Entre les nombroses felicitacions que ha rebut la intèrpret en aquestes hores –incloses la del president del Govern, Pedro Sánchez, i la del ministre de Cultura, Ernest Urtasun–, destaca la de Penélope Cruz, que no només era fins ara l’única actriu espanyola nominada a l’Oscar (quatre vegades; el va guanyar el 2009), sinó que a més també procedeix d’Alcobendas. Una casualitat extraordinària. "Adoro Penélope. Tant de bo puguem treballar juntes algun dia. En l’adolescència no vam coincidir gaire, però ara la nostra relació ha començat a connectar-se molt més, a un nivell gairebé astral, espiritual, una cosa molt difícil d’explicar".
També diu que s’avé amb Demi Moore, que es perfila com la rival més qualificada de Gascón en la pugna per l’Oscar pel seu arriscat treball a La substància. "De les persones que m’he trobat a Hollywood, és de les que més estimo. Ens escrivim gairebé cada dia", explica. I afegeix que té així mateix una connexió molt especial amb Ralph Fiennes, que també estarà com a nominat a la gala dels premis Oscar, que se celebrarà el 2 de març al Dolby Theatre de Los Angeles.
Allà compareixerà Karla Sofía Gascón disposada a tot. "La nominació ja és per a mi el colofó de tot. Però ara vull guanyar, seria una tonteria dir el contrari". I si això passa... "Buf, és que si aixeco l’estatueta, segur que hi haurà sarau. Ningú, ni jo mateixa, sap què pot passar".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Peña Ubiña Mor un escalador a la mateixa muntanya que va matar el seu pare fa 31 anys
- Novetat editorial L’artista que "va morir de tristesa"
- Carme Trilla: "Operacions com la Casa Orsola es podrien fer sense necessitat de mobilització"
- El vestidor del Madrid s’atipa d’un Vinícius a la baixa
- Confessió personal Eduard Fernández s'obre amb Évole en la seva entrevista més sincera: "Era addicte a l'alcohol i el barrejava amb coca"
- POLÈMIC RECONEIXEMENT El cineasta Albert Serra i la Unión de Criadores de Toros de Lidia guanyen el primer Premi Nacional de Tauromàquia que no convoca el Ministeri de Cultura
- De copilot del Dakar a ciclista professional
- Sector en crisi El pla per desburocratitzar el sector agrícola permetrà un estalvi de 430 milions d’euros
- Habitatge públic El Govern veu «complicat» impedir que les 36.000 vivendes que deixaran de ser de protecció oficial passin al mercat privat
- Futbol La Justícia manté la imputació al jugador del Reial Madrid Raúl Asencio per pornografia infantil