Pau Vallbé: «He defugit tot allò que fos l’èxit ràpid, m’he anat autoboicotejant per créixer a poc a poc»
Pau Vallvé presenta dissabte a l’Auditori de Girona el seu divuitè treball, «Agorafília», la culminació d’un petit projecte autogestionat que s’ha anat fent gran a foc lent i que arriba a la «maduresa» amb ganes d’agrair el camí viscut

El músic Pau Vallvé, que dissabte arrenca gira a l’Auditori de Girona. /
El nou disc de Pau Vallvé és un disc fet als 40 i es nota. No per cap crisi, sinó per, tot i la serietat de la paraula, «la maduresa»: «és un disc molt tranquil de discurs, no de so, de mirar enrere i dir hem arribat fins aquí i al mateix temps, tot el que ens queda per fer». La música «tallavenes» d’altres èpoques ha quedat enrere i amb Agorafília, que presenta dissabte a l’Auditori de Girona, vol ser «agraït» per tot el camí recorregut amb un projecte musical autogestionat, sovint a contracorrent, que s’ha anat fent gran com una bola de neu.
Pel músic, la frase que defineix el treball és de la cançó Tot el que puja baixa: «Que això no va de quantitat, però tampoc de qualitat, això va de com t’ho prens, això va de com ho portes». «Ens hem instal·lat en aquest discurs sobre el resultat i no sobre l’experiència. No ha de ser qualitat ni quantitat, sinó que tu ho gaudeixis, aquesta és la clau i és el que he volgut dir al disc i és com l’hem fet», assegura.
En aquest sentit, explica que el títol, aquest desig de voler sortir cap a fora, resumeix bé com s’ha gestat. «Quan em vaig adonar que seria el divuitè em va agafar vertigen, tenia por de començar a fer discos molt dolents. Jo ja sé com es fa un disc d’en Pau Vallvé i no volia fer-los com a xurros, per això vaig decidir putejar-me», apunta.
Així, després d’una llarga llista de treballs creats totalment en solitari a l’estudi, ha capgirat de dalt a baix tot el procés creatiu, obrint-lo a més gent. Jordi Casadesús i Jordi Torrents han estat els seus còmplices en aquest àlbum ideat entre el nord de França, Osona, Banyoles i Barcelona. «La sorpresa ha sigut que no hem arribat a un lloc tan diferent, però, en canvi, l’hem gaudit més, sense el patiment d’assolir o no a l’objectiu imaginat, jugant a veure què surt. Així tot i el que surti serà brutal perquè no estem esperant res», afirma.
El resultat és un disc amb més pes dels sintetitzadors, amb onze cançons que narren un any sencer, ordenades cronològicament, començant per una presa de decisions importants, Cervell vs. cor. També hi ha espai per recordar com la primera ruptura amorosa li va canviar la vida. «Jo era un bateria de metal i em va trencar el cor i em va convertir en un puto cantautor, és l’esdeveniment de la meva vida i no li havia fet mai una cançó», bromeja. Ara salda el deute amb Pels anys que no hem viscut, vestida amb la sonoritat de Los Planetas i escrita des de la «serenor, perquè tot el que en aquell moment va ser un drama després ha sigut preciós».
Vallvé també fa les paus, a la seva manera, amb les col·laboracions musicals a Tu sabràs, en què participa l’Angelines de La competència. «Les veig com operacions de màrqueting, de creuar followers i vinga i sempre em diuen que soc un ranci per no fer-ne, volia riure’m de mi mateix», indica Vallvé.
El tornar-se a il·lusionar; un nou enamorament o la necessitat de valorar el present son altres temes del disc, que apel·la a l’ara i l’aquí a Ens hem guanyat l’estiu, la seva primera cançó de l’estiu: «És fort, eh? En alguns moments molt bonics de la vida em puc veure des de fora, em puc adonar que és un momentàs i tenia ganes de fer una cançó que fos això, una foto, i dir quina sort que tinc d’estar-ho vivint».
Aquesta distància li permet adonar-se que està en un moment «fantàstic». Després d’anys de ser un vers lliure de l’escena musical, és capaç d’omplir grans escenaris, com la sala Razzmatazz o el Teatre Grec -a l’Auditori de Girona, és a menys de 50 entrades de fer el ple a la sala simfònica-. L’eclosió, diu, «té a veure amb la paciència i ser molt pesat i anar fent».
«Aquests anys he vist triomfar molta gent, però també com desapareixien. Sempre he tingut molta por a l’èxit, perquè quan és fàcil té la seva creu. He defugit tot allò que fos l’èxit ràpid i m’he anat autoboicotejant per créixer a poc a poc i d’una manera sana» i posa com a exemple la cançó Protagonistes, un dels seus temes més coneguts, que va deixar de tocar en directe durant cinc anys. «Imagina’t, com que és la més famosa que tenim, no la toquem», diu Vallvé, que ha anat fent feina de formigueta sense una gran discogràfica al darrere.
Pel que fa a la nova gira, que arrenca dissabte a Girona, ha ideat els directes com «un espai per compartir». «Faig els discos sense concessions, però als concerts tinc molt clar el meu paper d’amfitrió, fent que la gent s’ho passi bé i hi soni tot el que la gent vol sentir», resumeix.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Gestió dels estalvis Aquests són els diners exactes que l’OCU recomana tenir al banc, ni més ni menys
- Política comercial Trump anuncia aranzels del 30% a les importacions de la Unió Europea a partir de l’1 d’agost
- El Meteocat activa l’avís vermell per pluges torrencials a gairebé tot Catalunya
- Detenen un alcalde per agredir la seva exparella i mossegar un mosso
- Tres incendis la nit de dissabte a les comarques gironines