Lletres com punys

E n el segon àlbum de Residente, irònicament titulat Las letras ya no importan, mana la introspecció, el contrast del seu verb robust amb les bases refinades (màquines, guitarres, violoncels), però per al directe el porto-riqueny ha optat per obrir l’enquadrament i cobrir els seus diferents registres: rap cru, trencaments intimistes amb enfiladisses orquestrals, cançó popular i himnes, els de Calle 13, que van configurar un concert catedralici com el d’ahir al Palau Sant Jordi (amb 13.000 assistents, segons l’organització).
Primera nit d’aquesta gira que saltarà de Barcelona a Madrid i d’allà a les Amèriques –en la qual va comptar amb Sílvia Pérez Cruz com a convidada sorpresa– i que René Pérez Juglar vesteix de superproducció. Ens va preparar fent sonar cançons d’Aute i de Silvio (lletres que, sens dubte, importen) i, després del cuplet La violetera, de Sara Montiel, va aparèixer ell, Residente, embolicat en una tènue teranyina de violoncel i contrabaix, camí del seu vibrant sermó autobiogràfic René. Peça en la qual fa confessions com "el concierto está lleno, pero yo estoy vacío", "en la indústria de la música todo es mentira" i "quiero volver a ser yo".
Residente passa per dies escèptics en la vida i en la professió, però al Sant Jordi van conviure les llagrimotes confessionals i la fúria i la celebració. El verb rapejat va entrar en bloc en sengles medleys, apel·lant a Pecador i als explosius Baile de los pobres i No hay nada como tú. Temes dels dos àlbums en solitari i de Calle 13. Banda frondosa, set músics aixecant delicades cortines de violoncel o implantant ritmes enganxosos amb extra de percussions: de Cumbia de los aburridos a una invasiva Atrévete-te-te, que va presentar amb mirada llarga: "Ballem-la en nom de la humanitat, davant guerres i genocidis, a Ucraïna, al Congo, a tot arreu".
Notícies relacionadesResidente és un as de l’agitació i en aquests registres més físics s’ho va carregar tot. Qui pensava que l’últim disc faria del directe un esdeveniment carregat de transcendència (i pretensions), es va precipitar. El concert va passar per diferents estacions, amb càntics de Calle 13 per compartir amb estrèpit (Muerte en Hawaii, La vuelta al mundo) i un tram amb ecos de la cançó popular i de forta càrrega política, amb els arpegis de guitarra de Justin Purtill i la desgarradora i dolençosa veu de Kiani Medina traient punta a Guerra y Latinoamérica.
El gresol de fonts sonores va reservar registres de jazz amb un aparatós Desencuentro, amb una sensualitat gairebé porno de Que fluya i amb un tram final en què, amb Calle 13, vam tornar al punt de partida. El René que canta a l’atordiment còsmic, al temps com a gran conqueridor i en vista de l’última casa en aquest 313 amb el qual va baixar el teló, deixant darrere un concert que va convidar a pensar que els dubtes que pugui tenir sobre la seva carrera musical són seus i només seus.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos