Concerts d’estadisi vells prejudicis
Els macroconcerts tenen mala premsa entre certs melòmans, però en temps de pantalles i xarxes representen una genuïna situació ‘off line’, d’aclaparadora humanitat, facilitada per la música.

M’assec, dissabte passat, a l’Estadi Olímpic, segona nit de Bruce Springsteen a Barcelona, i un col·lega em saluda amb aires fastiguejats. Vol deixar-me clar que "aquestes coses grans" no van amb ell, que el que li agrada són els clubs. "¿Així, avui has hagut de venir una altra vegada?". A veure, "haver" no és el verb més ajustat. He volgut tornar. M’agraden els concerts de Springsteen, sé que amb ell no hi ha dues nits iguals i no em molesta el rock d’estadis, que més enllà d’algunes incomoditats (no exclusives d’aquest format: en algun club molt autèntic m’he trobat masegat i mirant de distingir en la llunyania el cap del cantant) configura un gènere escènic en si mateix en el qual, com sempre, les coses poden fer-se millor o pitjor.
La lletania contra els macroconcerts és un clàssic, però mai aquest prejudici s’havia estavellat contra la realitat de manera tan estrident com ara, que aquests espectacles viuen una era daurada. Hi ha senyals que podrien estar fins i tot amenaçant els festivals. L’assistència s’ha multiplicat i interpel·la famílies senceres, amb fins a tres generacions mobilitzades per veure, per exemple, Estopa d’aquí unes setmanes a Montjuïc. D’acord, un camp de futbol no és un lloc construït per apreciar els matisos musicals. Però els equips de so no són els dels temps dels Beatles, que ni ells se sentien entre la cridòria, i al cap i a la fi parlem d’una altra cosa, d’una situació en què la concentració humana en confluència intensa amb un artista i unes cançons configura un episodi emocionant i carregat d’energia. Ara que tant parlem del temps que dediquem a les pantalles, de la fredor de les xarxes i de la deshumanització, aquests concerts representen un retrobament amb la comunitat, un moment off line pur i genuí, i el que ho fa possible és la música. ¿Com és possible estar en contra d’això?
Se sol adduir que l’escenari gegant alimenta l’automatisme i la caricatura de l’artista, que ha d’abaixar el llistó, forçar el seu personatge, primar el xou. Pot passar, però Springsteen demostra que en un estadi es pot improvisar, prescindir de muntatges aparatosos i ser molt subtil: aquestes filigranes al piano de Roy Bittan, l’altra nit, en la llarga Racing in the street. També els Stones conserven aquest halo de banda imprevisible, amb un punt de perill. Al cap i a la fi, no deu ser el format el culpable: l’èxit dependrà de la voluntat i el talent de cada artista per dominar-lo i imposar la seva llei.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán